Awasi Simptom Penyakit Bawaan Air Ketika Banjir

Teks: Zaila Hafni
Imej: Kementerian Kesihatan Malaysia

Banjir sudah mulai surut di sesetengah kawasan, namun masih ada lagi kawasan yang masih belum reda.

Biarpun banjir makin pulih, tapi harus diingat, impak dan fasa pemulihan pasca banjir amat penting dan besar.

Semoga semua mangsa TABAH.

Dalam pada itu, awasi juga penyakit-penyakit berjangkit dan penyakit bawaan air yang boleh mengancam kesihatan orang dewasa tambah lagi kanak-kanak.

Antara penyakit yang berisiko ketika banjir adalah cirit-birit dan demam kepialu (taun).

Awasi simptom-simptom berikut (jika berterusan) dan berjumpalah pakar kaunseling atau doktor:

- Resah gelisah
- Kurang bermaya
- Marah
- Murung

Simptom-simptom lain yang berkaitan dan perlu diambil perhatian, terus ke hospital jika berlarutan:

- Loya, muntah
- Cirit-birit
- Perut meragam
- Sakit otot
- Demam tinggi
- Masalah pernafasan (sesak nafas, sakit dada)

Ini kerana, air banjir mengandungi pelbagai bahan beracun yang juga berbahaya kepada kesihatan (bangkai binatang hanyut, sisa najis dan sebagainya). Apabila air surut, pertumbuhan kulat pada batang kayu atau papan juga boleh mengganggu sistem pernafasan, apatah lagi bagi pesakit asma. Juga hati-hati dengan besi karat dan paku yang terdedah.

Satu lagi penyakit berjangkit yang berisiko tinggi pada mangsa banjir adalah demam kepialu (taun atau tifoid).

Demam kepialu adalah penyakit yang disebabkan oleh bakteria Salmonella typhi (S.typhi) yang terdapat dalam najis atau air kencing pesakit - yang boleh mencemarkan bekalan air atau makanan.



SEGERA ke hospital jika anda mengalami atau ada orang di sekeliling anda yang menunjukkan simptom-simptom demam kepialu seperti:

- Sakit kepala yang amat sangat
- Perut sakit dan meragam
- Sembelit diikuti cirit-birit
- Demam tinggi yang berterusan selama 3 hingga 4 minggu
- Badan ditumbuhi ruam
- Mengantuk
- Cakap merapu / merepek
- Tidak sedarkan diri
- Pendarahan pada bahagian yang dijangkiti

Awasi juga anak-anak supaya tidak bermain air banjir untuk mengurangkan pendedahan kepada pelbagai masalah kesihatan.

Rujukan: Portal 1 Klik (maklumat daripada Utusan Malaysia)

Untuk maklumat lebih terperinci tentang demam kepialu - lagi simptom dan langkah pencegahan DI SINI.

=========================================================================

Dapatkan bekalan air bersih dengan penapis air yang:

 + Mudah alih
+ Murah (kurang daripada RM500)
+ Tidak perlu pemasangan yang rumit
+ Mudah diselenggara (hanya tukar filter)
+ Tak perlu elektrik

GET CLEAN WATER PITCHER SHAKLEE


Dan mencuci rumah atau kelengkapan rumah dengan cecair pencuci organik yang:

+ Tidak bertoksik
+ Lembut pada tangan
+ Tiada pewangi (sesuai untuk yang alergik)
+ Tidak berklorin
+ Berkuasa menanggalkan kesan degil 
+ Terbiodegradasikan
+ Tidak berfosfat

BASIC H2 ORGANIC SUPER CLEANING CONCENTRATE


Hubungi saya untuk pertanyaan dan pembelian produk di atas.

Zaila Hafni
Pengedar Sah Shaklee Kota Kemuning, Shah Alam
SMS/Whatsapp 019-460 3094






Senarai Tabung Bantuan Banjir Pantai Timur

Teks: Zaila Hafni
Imej: Carian Google

Ada yang antara kita nak menyumbang untuk mangsa banjir tapi tak tahu nak salurkan ke mana?

Di sini saya senaraikan beberapa NGO atau agensi yang terlibat dalam penghantaran dana dan bantuan barangan keperluan serta bekalan air bersih ke kawasan yang dilanda banjir.

1. NSTP & Media Prima


2. MERCY Malaysia


3. Pertubuhan IKRAM Malaysia




4. Muslim Care Malaysia Society



5. Master Coordinator (Shaklee) Farah Wahida 

• Menyewa helikopter untuk pemindahan pesakit di Hospital Kuala Krai
• Membekalkan sumber air bersih
• Menghantar barang keperluan asas
• Bantuan boleh disalurkan ke akaun FAWA Enterprise (Maybank: 5627 3110 8836)
• Follow Facebook Farah Wahida untuk update terkini


Update terkini (26/12/2014 jam 8.00 am)

5 Cara Merawat Kulit Tanpa Krim Mahal

Teks: Zaila Hafni
Imej: Carian Google

Ada sesapa yang ada stok suplemen vitamin E kat rumah? Tak kisahlah ler makan ke tidak, kalau ada tu pun dah cukup bagus menunjukkan yang anda mementingkan kesihatan dan kecantikan serta kebahagiaan rumah tangga. Ewah.

Tapi saya nak share pasal vitamin E dan kecantikan ye hari ni, tuan-tuan dan puan-puan.



Ye, vitamin E. Bukan vitamin C aje untuk cantik. Tapi kalau gabung dua2 memang lagi kebaboom ler kulit cik kak sekalian.

Ok, vitamin E selain dimakan melalui mulut, boleh diguna direct daripada kapsul. Boleh apply kat kulit terus.

Caranya?

1. Ambik 3 kapsul dan asingkan daripada botol suplemen anda. Letak atas paper towel. Guna jarum untuk cucuk lubang kecik pada setiap kapsul dan picit vitamin E tu dalam bekas kecik hingga kosong kapsul tersebut. Lepas tu masukkan 1 sudu kecik minyak zaitun supaya lebih mudah nak disapu pada kulit.

2. Tekapkan campuran tadi dengan lembut di sekitar mata, dahi dan mulut untuk kurangkan kedutan (best ni) dan membaiki kedut-kedut muka. Satu kajian University of Maryland Medical Centre menyatakan vitamin E tulen mampu bantu kurangkan kulit kasar, kedutan dan garis halus.

3. Sapu pada bahagian badan yang lain contohnya parut besar atau yang nampak stretch mark yang ketara. Boleh sapu sehari sekali. Ingat ye, bagi setiap 3 kapsul, tambah 1 sudu teh minyak zaitun. Kalau untuk parut dan stretch marks ni jika tak cukup 3 kapsul, tambahkan lagi.

4. Sapu pada muka untuk kurangkan sun burn. Sebab vitamin E bantu melembapkan semula kulit yang kering akibat terdedah pada matahari dan boleh meredakan sun burn yang teruk. Cuba simpan kapsul dalam peti sejuk sebelum pecahkan untuk bagi kesan sejuk.

5. Bagi kes kulit kering, ekzema atau psoriasis, boleh sapu terus vitamin E tu tak payah mix dengan minyak zaitun pun takpe. Vitamin E tulen bantu lembapkan kulit jadi jimat kena beli krim yang mahal-mahal.

Sumber info: livestrong.com


=========================================================================

Vitamin E adalah promo item untuk bulan Disember 2014. 

PROMO SET #1
Beli 6 botol, percuma 1 botol (yang bernilai RM149)
FREE Membership
Layak CASH back

PROMO SET #2
Beli 2 botol dengan potongan harga 5% (Jimat RM14.90)

Promosi tamat pada 30 Disember 2014 - tinggal 5 hari lagi!

Untuk pembelian, boleh hubungi saya:

Zaila Hafni
PM/Whatsapp 019-460 3094
PM di Facebook: Mudahnya Jadi Sihat



I Know What You Did in My Womb

Teks: Zaila Hafni
Video: Youtube

Few weeks ago, terjumpa video ni. Bila tengok...Subhanallah. Terus whatsapp hasben bagi dia tengok jugak apa anak dia buat dalam tu. Bergenang air mata. Rasa macam tengah communicate dengan anak dalam perut.

(Bukan drama tau).

Video ni bermula dengan bagaimana berjuta-juta sperma berenang menuju ovum (telur). Ok, part ni sampai ke part implantation semua saya dok terbayang Biology notes bab pembiakan. Kiranya dok identify:

Ni la rupanya proses persenyawaan...
Ooo sel-sel ni membahagi cam gini...
Tu blastosista tu...
Hah ni implantation!

Ok. Maafkan graduate Biology dan juga seorang editor Biologi. Haha.

But it's good learning through video :)

Video ni tunjuk detail daripada mula sperma berenang masuk ke salur Fallopio - persenyawaan - bayi membesar dalam perut - melahirkan.

Memang kuasa Allah sangat besar. Insaf juga tengok ni, betapa complicated seorang manusia tu dijadikan di dalam perut manusia lain yang sempit yakni ibunya. Yang mana setiap yang dimakan dikongsi, setiap degup jantung dirasa. Punya dekat mak dengan anak. Sebab tu orang kata perangai dan emosi mak ketika mengandung mempengaruhi anak dalam kandungan, sebab anak sangattt dekat dan sentiasa dengan mak selama 9 bulan.

Part kejadian bayi hingga cukup sifat tu ok lagi, saya masih terbayang nota Biologi saya. Bila masuk part 6 bulan ke atas, dah sempurna sifat, dah mula occupy the space, dah mula ada aktiviti... haa baru saya tau kenapa kadang-kadang saya rasa tersentak-sentak, ngilu kat pusat, perut sekejap terbonjol sekejap berombak-ombak.

Baby dalam perut macam-macam kegiatan dia kalau nak tahu.

Bab tendang-menendang biasa lah. Dia berpusing-pusing. Main tarik-tarik tali pusat. Sekejap kat kanan, sekejap kat kiri...sementara boleh muat. Kadang-kadang tegang sungguh rasa perut - agaknya macam kepingan getah ditarik-tarik slowwwww motion gitu. Ubat terbaik masa ni adalah duduk atau baring dan mengurut perut. Keraih oo rasa perut masa tu.

Bila dah tengok video ni, rasa tak sabar puloak nak jumpa dia. Tapi ada masa taknak dia keluar supaya dia selalu dengan kita (ni drama sikit).

Mak-mak, jagalah kesihatan. Pantang makan sikit tak apa. Kot teringin sangat, makan tapi jangan berlebih. Jangan tinggalkan vitamin. Anak kita bergantung pada kita.

Berapa banyak kita taknak makan, culas ambil vitamin - cuba fikir anak. Mak memang kena kuat.

Dengan muntah, loya, pening, sakit-sakit badan, bengkak sana-sini, tulah part and parcel of being a mom.

Usahakan jadi ibu mengandung yang sihat dan bertenaga (saya juga berusaha mengekalkannya kini). 40% je kot vitamin tu semua bantu, selebihnya mindset kita sendiri sama ada pilih nak jadi sihat atau tidak.

Saya tahu keadaan semua ibu tak sama, tapi saya pasti setiap keadaan itu ada cara mengatasinya. Allah Maha Kaya - Dia tahu apa yang terbaik untuk kita.

Ok jangan sedih-sedih sangat. Enjoy this video. Hayati kebesaran Allah. There are life in our womb!


My favourite video. Selalu ulang tengok ni kalau rasa rindu nak tengok apa anak buat dalam perut.

========================================================================

Apa vitamin yang perlu ambil ketika mengandung, menyusu dan berpantang?

Ibu-ibu boleh ambil ini:

SEMASA MENGANDUNG

Vitalea, B Complex, Vitamin C, ESP / Mealshakes, Ostematrix, Peppermint Ginger, Omega Guard

SEMASA MENYUSU / BERPANTANG

Top up dengan yang di atas - Zinc, Alfalfa, Lecithin


Hubungi Zaila 019-460 3094 (SMS/Whatsapp) 
atau emel hifzaila.hafni@gmail.com 
untuk pertanyaan produk Shaklee dan nasihat cara pengambilan semua vitamin di atas. 

Saya pengedar sah Shaklee 
kawasan Kota Kemuning, Bukit Rimau, Seksyen 19-20 Shah Alam, Selangor.



4 Sebab Kenapa Vitamin E dan C Sangat Perlu Diambil Bersama

Teks & Imej: Zaila Hafni


Kita tahu vitamin E dan C perlu untuk kulit cantik (atau untuk kesihatan kulit). Tapi, kenapa vitamin E dan C?

Antara sebabnya, yang saya baca di Livestrong.com:

1. Kedua-dua vitamin meningkatkan fungsi tisu badan. 

Vitamin C bantu dalam komunikasi di otak manakala vitamin E bantu kawal pengecutan salur darah. Tapi, yang lebih penting, kedua-dua vitamin ini bekerjasama dengan baik kerana mempunyai persamaan dan saling melengkapi peranan masing-masing dalam memastikan tubuh kita kekal sihat.

2. Vitamin E dan C berkolaborasi sebagai antioksidan. 

Apakah fungsi antioksidan? Untuk bantu kurangkan kerosakan pada sel yang disebabkan oleh radikal bebas. Sel yang rosak menghalang sel tersebut berfungsi dengan optimum yang mana lama kelamaan boleh menyebabkan kematian sel. Vitamin E berupaya bertindak sebagai antioksidan dan mengalami regenerasi hanya selepas pulih daripada kerosakan akibat radikal bebas sebelum dapat berfungsi dengan baik semula. Maka vitamin C dalam sel akan mengembalikan fungsi antioksidan itu seterusnya terus menghalang kerosakan pada tisu badan.

3. Kebaikan berganda untuk kulit. 

Kedua-dua vitamin melindungi sel kulit daripada sinar matahari kerana kedua-duanya meneutralkan radikal bebas yang terhasil semasa kulit terdedah kepada sinar matahari. Ada kajian mengatakan kombinasi kedua-dua vitamin menghalang kulit yang terdedah kepada sinar matahari dengan lebih baik berbanding vitamin C atau E sahaja. Rupanya kedua-duanya sama-sama mengekalkan kolagen yang sihat (kolagen adalah penting untuk kekuatan kulit). VitaminC bantu hasilkan kolagen yang diperlukan oleh kulit sihat dan vitamin E diperlukan untuk mengekalkan pindah silang yang sempurna antara serabut kolagen.

** Promo Collagen Powder: Beli 3 kotak percuma 1 kotak sepanjang Disember 2014 sahaja. Keahlian percuma + cash back.


4. Meningkatkan sistem imun.

Bantu menghalang penyakit berjangkit. Peranan vitamin C bukan sahaja pada kulit tetapi juga untuk kekalkan keimunan. Bantu menggalakkan pertumbuhan sel imun; dan vitamin C dan E kedua-duanya mengawal fungsi sel imun tersebut. Vitamin C merangsang pembebasan interferon (bahan kimia dengan ciri antiviral) manakala vitamin E mengekalkan sistem imun yang sihat semakin kita lanjut usia.


Nampak tak keberkesanan pada tubuh kita bila vitamin C dan E diambil bersama? Sebab mereka saling melengkapi peranan masing-masing. Salah satunya tak boleh berfungsi dengan maksimum tanpa kehadiran yang satu lagi. Complement each other gitu.


Dan elok sangatlah bulan Disember ni, vitamin C dan E dipromosi bersama!

Untuk lebih kebaikan, tambah kolagen. Memang kulit cantik menjelang tahun baru jika diamalkan dengan konsisten.

Mulakan kecantikan dari dalam. Lebih kekal, lebih semula jadi.

Untuk pembelian Set Kulit Cantik ini, hubungi Zaila 019-460 3094.

Promosi tamat 31 Disember 2014. Jangan sampai terlepas! 

Collagen Powder takkan ada di pasaran sehingga hujung tahun 2015. Jadi inilah masanya untuk stock up kolagen anda ☺



Katakan BOLEH!

Saya kadang-kadang terfikir, ke mana hilangnya saya yang dulunya penuh yakin terhadap diri sendiri, tak mengalah selagi tak berusaha dan berani mengambil risiko. Hilang sementara, tak apa. Tapi ni macam agak lama hilang terbang entah ke mana.

Maka perlu lah mencari balik diri yang hilang itu. Sebab saya dah tak boleh biar selamanya saya jadi orang yang takut, tak berani, kalau.. kalau... kena hentikan berkata kalau.

Kena yakin, dan dalam masa sama pohon pada Allah supaya diberi kekuatan dan keyakinan untuk melaksanakan apa yang saya rancangkan.

Memang saya agak kurang yakin dan kurang berani ambil langkah besar untuk capai impian besar saya. Tapi sampai bila? Dan saya juga tak mahu selamanya macam ni sahaja. Sebab umur makin meningkat, ahli keluarga makin bertambah begitu juga dengan perbelanjaan. Lagi lama saya tunggu nak mula, lagi lambat saya nak dapat apa yang saya inginkan.

Itu sebabnya, saya mulakan sekarang.

Sebab impian besar juga perlukan rancangan yang besar, pengorbanan yang besar dan ambil masa. Memang senang cakap tapi sebenarnya semua terpulang pada mindset kita. Kita yang akan menjadikan sesuatu itu mudah atau sebaliknya.

Belajar dan bergaullah dengan orang yang sudah BERJAYA melakukannya. Jadi semua itu tidak mustahil, cuma kita sendiri yang tidak yakin dengan kemampuan kita.

Berhenti mengatakan kita TAK BOLEH. Semua orang ada potensi yang boleh dibangunkan. Percaya kepada diri sendiri. Mohon Allah tunjukkan jalan dan bukakan hati serta beri kekuatan.

Insha Allah.

================================

#projek2ribu masih mencari individu yang benar ingin mendapatkan gaji sampingan 4-angka bermula Februari 2015.

Tanya saya untuk tahu cara mendapatkannya.

Zaila Hafni
ID 1105265
SMS/Whatsapp 019 460 3094
Emel hifzaila.hafni@gmail.com
Rich with Shaklee #RwS

Suplemen untuk Ibu Menyusu: Perlu Atau Tidak?

Terpulang pada individu. Keadaan kesihatan dan gaya hidup.

Kalau mampu makan mengikut diet seimbang, dan istiqamah begitu - alhamdulillah. Itu yang sebaik-baiknya. Makan daripada sumber yang kurang tercemar atau lebih baik, organik. Maklumlah sekarang banyak makanan dah makin kurang zatnya, akibat memenuhi permintaan yang terlalu tinggi, jadi pelbagai proses dilakukan untuk memastikan bekalan sentiasa ada, yang mana kadangkala memusnahkan kandungan zat dalam makanan itu sendiri. Tak masuk lagi bab racun perosak atau yang sewaktu dengannya. Sebab itu disarankan makan makanan yang berunsur organik. Lebih sihat, cuma mahal sikit sebab kualiti berbeza, kan.

Satu lagi, kenali gaya hidup kita. Jika rutin harian kita membuatkan kita selalu skip makanan atau mengamalkan cara pemakanan yang tidak teratur masanya, boleh juga mempengaruhi kesihatan. Atau seringkali makan makanan yang kurang menyihatkan. Dalam kuantiti berlebihan pula. Kesannya tak nampak sekarang, tapi masa akan datang. Boleh menyerang dalam diam tanpa kita sedar. Makan tu boleh, tapi tak boleh berlebihan. Kalau dah terlebih tu, kenalah kurangkan atau nyahkan. Tak elok simpan dalam badan lama-lama. Toksik.

Sama juga bagi ibu menyusu. Sebenarnya tak ada pun makanan spesifik yang mampu menghasilkan banyak susu. Bergantung kepada tubuh ibu itu sendiri sama ada serasi atau tidak. Dan yang paling penting dalam menghasilkan susu badan yang banyak adalah kena stress free atau kena HAPPY. Bila happy, susu akan terhasil lebih banyak, insya Allah. Saya pernah melalui keadaan begini dan saya pun terkejut juga. Tapi memberi pengajaran pada saya bahawa emosi dan nutrisi ibu paling penting dalam memastikan susu badan terhasil dengan jayanya, di samping konsep suppy and demand. Kalau tidak, tak berhasil juga.



Syukur. Syukur banyak-banyak ye ibu yang susu badan banyak tanpa perlu bantuan apa-apa makanan. Alhamdulillah. Itu yang terbaik. Maksudnya ibu happy, makan cukup dan seimbang, cukup rehat, tiada penyakit yang boleh mengganggu proses penyusuan.

Tapi... ada ibu yang tidak dikurniakan nikmat begitu oleh Allah. Rezeki masing-masing, kan. Fitrah kerja yang menuntut komitmen tinggi, emosi terganggu, makan tak menentu atau masalah-masalah penyusuan yang lain (tapi bukan sengaja tak mahu menyusu ya). Bayangkan betapa ibu begini terpaksa pastikan anak cukup susu walau apa sekalipun. Dan jalannya dengan berikhtiar menambahkan zat dalam badan dan mengawal emosi supaya tenang dan happy - untuk teruskan penyusuan. Di sinilah bermulanya pencarian alternatif untuk tingkatkan susu.

Sebelum mencuba apa-apa, fikirkan ini - produk tersebut bukan untuk tambahkan susu, tetapi bantu ibu lebih sihat maka susu akan lebih banyak terhasil. Badan yang sihat dan cukup zat yang mampu tingkatkan susu badan. Bukan sebab produk tersebut. Ia hanya membantu ibu mendapat zat yang cukup dan lengkap supaya susu badan mampu dihasilkan mengikut keperluan anak.

2 tahun. Ada yang rasa sekejap, ada yang rasa lama. Dan sepanjang tempoh itu, ibu perlu sangat tabah dan kuat. Tuntutan ibu menyusu yang bekerjaya juga amat besar. Tapi, ramai yang mampu melaluinya dan berjaya. Mohon Allah mudahkan proses ini - untuk kelangsungan anak sepanjang hidupnya. Banyak pahala ibu. Banyak juga pahala ayah yang bantu dan sokong ibu tadi. Semoga anak tu nanti dah besar, tak lupa mendoakan ibu ayahnya.

Memang tak dapat tidak, mesti nak bandingkan diri dengan orang lain bukan. Susu dia banyak tanpa makan apa-apa makanan tambahan pun. Si dia ni, makan macam-macam tapi susu tak cukup juga. Di situ pun boleh stres. Bila stres, lagi lah susu kurang :(

Kurangkan membanding. Keadaan kesihatan atau tubuh setiap orang tidak sama. Keperluan anak masing-masing juga tak sama. Susu dia banyak, rezeki Allah pada dia. Alhamdulillah. Rezeki kita mungkin berbeza. Tapi jangan sampai kita putus asa. Allah Maha Kuasa.

Saya pernah rasa keadaan yang mana tanpa dan dengan makanan tambahan, susu badan bertambah; juga keadaan yang mana ambil makanan tambahan tetapi tetap merudum. Bukan salah makanan tambahan, salah sendiri. Emosi tak terkawal, makan tak jaga, makan makanan tambahan tak konsisten. Jadi, bukan salah apa atau siapa - diri sendiri. Itu hanya MEMBANTU melancarkan proses sahaja.

Jika anda mampu ada susu badan yang banyak tanpa ambil makanan tambahan, alhamdulillah. Jangan pandang serong ibu yang ambil makanan tambahan untuk tujuan itu. Kita tak tahu keadaan kesihatan dia atau kita di masa akan datang (bukan minta jadi masalah). Cuma masing-masing tetap kena bersyukur masih ada niat nak teruskan penyusuan.

Walau apapun kaedah yang anda pilih, semuanya untuk kebaikan anak, kan. Tahniah untuk semua ibu yang menyusu!

Saya suka berkongsi pengalaman penyusuan. Sebab saya akan dapat pelbagai pengalaman yang berbeza.

Kalau anda nak kongsi dengan saya, boleh PM/ Whatsapp di 019-4603094 atau drop email di hifzaila.hafni@gmail.com.


Double Promo Disember 2014 - Vitamin E dan C

Pagi ni, kemain semangat menunggu apa promo untuk Disember. Lama jugak menunggu, menjelang tengahari baru confirm. Vitamin mana yang promo bulan ni?

Vita-E Complex DAN Sustained Release Vita-C Plus!

Ye, double promo :D

Khas untuk mereka yang nak cantikkan kulit sebab kedua-duanya ini berfungsi dalam penjagaan kulit. Meh tengok sikit apa manfaat mereka berdua ni:

Vita-E Complex



> Untuk kurangkan jerawat pada kulit, resdung, ekzema dan kulit kusam
> Membantu meningkatkan kesuburan lelaki dan wanita
> Mempercepat proses penyembuhan luka
> Melambatkan proses penuaan
> Bantu hilangkan parut / stretch marks pada ibu lepas bersalin
> Sesuai untuk ibu berpantang
> Mengurangkan risiko sakit jantung
> Sejenis anti-oksidan dan menghalang kerosakan sel yang disebabkan oleh radikal bebas

Harga sebotol: RM149.00 (120 kapsul)

Sustained Release Vita-C Plus



> Bantu kulit lebih sihat dan cerah
> Kurangkan jerawat, kulit bermasalah, resdung (alahan)
> Mengatasi nafas berbau
> Mengurangkan batuk, ulser, hidung berdarah
> Mengurangkan masalah tonsil
> Penting untuk pesakit gout dan batu karang

Harga sebotol: RM92.50 (180 tablet)



Kedua-duanya ada promosi dalam bulan ini:

Promo A: Beli 6 percuma 1

DAN

Promo B: Beli 2 (twin pack) dapat diskaun 5%

Untuk lebih penjimatan, hubungi:

Zaila Hafni
ID 1105265
019 460 3094








Dream BIG. Go BIG.

Teks: Zaila Hafni

Kita kadangkala terlalu bercita-cita tinggi tapi tindakan kita tidak sepertinya. Hanya cakap-cakap sahaja tanpa tindakan.

Apa sahaja cita-cita pun, takkan tercapai jika hanya dengan cakap atau angan atau azam.

Sebab itu, buat tindakan dengan BERMULA walaupun kecil.

Small steps lead to BIG effect! That's #shakleeeffect :)

Mulakan dan konsisten. Lama-lama akan jadi biasa dan tabiat. Akan jadi rutin.

Kena istiqamah. Dan doa pada Allah tetapkan hati dan jadikan kita hambaNya yang tak mudah berputus asa.

Saya dah pilih dan MAHU pendapatan tambahan RM2000 pada Februari tahun hadapan. Jadi saya kini berada bersama-sama individu yang bermisi sama dengan bimbingan individu yang telah berjaya melakukannya.

Jika saya tak mulakan sekarang, saya tak tahu bila lagi saya akan berpeluang. Kalau kalian juga turut sama mahu pendapatan tambahan 4-angka sebulan, ambillah tindakan sekarang. Banyak impian yang boleh dilaksanakan dengan duit tambahan tersebut. Setuju ke setuju?

Bersama saya dan team #projek2ribu Shaklee.. ubah tahap kewangan anda dan kesihatan anda.

Zaila 0194603094
Rich with Shaklee #RwS

Pengalaman Saya dengan Darah Tinggi

Semasa mengandungkan Fuaad, saya memang ada darah tinggi. Masa mula-mula check up terkejut dokter dan nurse sampai beberapa kali ulang ambik BP.

Masa tu agaknya dengan nervous lagi, memang tinggi lah.

Dan bermula la episod saya ulang alik ke klinik dan rekod BP setiap 2 minggu. Sampai beli sendiri lah Blood Pressure Monitor. Takkan tiap-tiap kali nak kena pi klinik... dah tu kena caj pulak. Terpaksa melabur sikit. Tapi sangat berbaloi sebab satu keluarga boleh guna.

Bagi yang tak tahu, bacaan normal tekanan darah adalah 120/80. Kalau kurang daripada tu, tekanan darah rendah, kalau lebih tekanan darah tinggi lah (atau hipertensi). Untuk ibu mengandung, memang dokter akan pantau rapat sebab boleh beri kesan pada ibu dan baby. Kesan yang macamana, saya kongsikan lain kali.

Dulu macam-macam petua juga ikut untuk kurangkan darah tinggi ni, mula-mula memang susah. Sebab kita dah terbiasa dengan tabiat makan kita yanh tak sihat tu. Sangat kritikal kawal kandungan garam dalam diet dan juga penting untuk kawal stres. Bila stres tu yang darah naik!

Saya memang perasan saya selalu pening dan banyak berfikir. Kadang-kadang tak pandai nak kawal emosi tu yang serabut jadinya. Dan tak tahu ada sesetengah makanan yang kita makan rupanya tinggi garam tapi kita tak sedar.

Dulu saya belum sampai tahap kena ambik ubat darah tinggi masa mengandung, cuma diet control. Mengandung kali ni, alhamdulillah bebas darah tinggi

Jaga-jaga dengan pengambilan makanan berikut (yang tinggi garam):
1. Kicap, sos tiram
2. Serbuk perasa / kiub pati
3. Jeruk
4. Jajan
5. Kerepek dan keropok
6. Ikan kering / masin (dah tentu lah)
7. Makanan segera
8. Makanan diproses (dalam tin, sejuk beku)

Kalau masak pun, kurangkan garam. Lebih baik tukar ke garam bukit.

Bagi saya memang sangat berbeza mengandung kali ini berbanding dahulu. Dah ada pengalaman sikit, agaknya ya. Satu lagi saya memang dah mula ambil B Complex masa mula merancang nak mengandung, jadi selain membekalkan asid folik, boleh mengawal stres dan membuatkan saya lebih tenang. Bangun pagi pun dah kurang rasa pening. Alhamdulillah.

Kalau anda atau mak ayah atau sedara mara yang ada darah tinggi, boleh amalkan Set Darah Tinggi Shaklee.

Boleh bincang dengan saya untuk cadangan set terbaik mengikut keperluan anda.

Details,
Zaila Hafni
ID 1105265
019 460 3094
Rich with Shaklee #RwS

#projek2ribu

Teks: Zaila Hafni

Saya tak reti pun buat bisnes. Dan saya tak minat pun pada mulanya. Sama macam kebanyakan kita.

Tapi, saya sedar untuk tampung dan kukuhkan ekonomi keluarga saya, saya perlu cuba. Barang keperluan sekarang bukannya makin murah. Dan kena bijak rancang dan urus kewangan selain menambahkan pendapatan.

Selain tu, saya juga sedar yang untuk saya terus usahakan tambah pendapatan di samping urus rumah tangga serta komitmen kerja, saya juga kena jaga kesihatan saya. Ubat pun tak murah juga sekarang, betul? Kalau sakit, MC lagi. Kita pun tak mahu selamanya macam tu.

Saya bermula dengan Shaklee sebagai pengguna. 2 kali. Pertama semasa berpantang. Susu badan kurang dan saya rasa sangat penat dan stres beradaptasi dengan hidup baru sebagai mak. Alhamdulillah suplemen Shaklee bantu saya rasa bertenaga sikit dan susu badan makin bertambah. Saya adalah working at home mom (wahm) waktu itu. Penat sebenarnya. Jadi jangan pandang wahm sebelah mata. Wahm lagi memerlukan suplemen seperti ini. Tapi selepas stok habis, saya berhenti makan Shaklee. Dan kemudiannya saya mula bekerja pejabat semula setelah anak berusia 10 bulan.

Cabaran lain pula kali ini, bila mana saya perlu urus tenaga untuk kerja pejabat dan rumah tangga. Benar-benar penat waktu itu. Dan bila saya suarakan pada suami untuk sambung ambik Shaklee semula, dia kata ok. Maklum la masa tu dengan kerja, menyusu... bila penat memang susu merudum. Anak pun asyik merengek je. Tertekan betul waktu tu. Pam di ofis pun tak berhasil mana. Tak tahulah kalau saya guna pam yang kurang efisien atau saya memang kurang zat. Rasanya kombo kedua-dua tu membuatkan prestasi penghasilan susu badan berkurang.

Saya sambung balik ambik Shaklee untuk ibu menyusu. Saya ambik Alfalfa, Ostematrix dan ESP.

Lepas tu top up dengan Vitamin C dan BComplex.

Alhamdulillah. Saya kurang letih berbanding dulu, kurang sakit pinggang dan lenguh-lenguh, dan kurang alergik (gatal bila makan seafood). ESP saya selalu ambik as early breakfast, yang mana bancuh segelas kongsi dengan suami. Dia pun alhamdulillah tak rasa lesu sangat walaupun kerja banyak dan kadang-kadang balik lewat.

Saya rasa serasi dan selesa sebagai pengguna Shaklee. Dan akhirnya saya join membership untuk nikmati harga member dan benefit lain. Upline saya pun bukan orang lain, anak sepupu saya. Jadi apa-apa hal saya mudah berhubung dengan dia. Sampai akhirnya baru saya tahu yang saya boleh dapat cash bonus bila saya beli produk Shaklee lebih 150 uv. Dari situ lah saya belajar buat bisnes networking.

Memang ada hari yang down. Saya tak nafikan. Ada bulan-bulan gagal. Ada masa saya memang putus asa terus. Tapi saya terkesan dengan input motivasi dan 'sentapan' daripada upline kepada upline kepada upline saya. Ya, semua peringkat upline. Dan juga yang membuka mata dan otak beku yang selalu underestimate keupayaan sendiri.

Betul. Sendirian takkan ke mana. Anda memang perlu bimbingan dan kumpulan sokongan yang kuat. Anda juga kena bersedia dipimpin dan belajar. Juga kena sentiasa positif.

Alhamdulillah saya bukan sahaja berpeluang berada dalam kumpulan yang bermisi besar, juga yang tahan lasak dan fokus.

Paling penting, sokongan suami. Dan yang utama; kebergantungan pada Allah selain usaha.

Saya ingin tambah pendapatan saya menjelang Februari 2015. Disebabkan itu, saya memilih untuk berada dalam #projek2ribu ini.

Sesiapa juga boleh jika sanggup dan sangat mahukan pendapatan tambahan.
Bersama-sama saya, menjana pendapatan lebih besar dengan bimbingan mentor saya, Master Aishah Amin.

Zaila
ID 1105265
019 460 3094
Rich with Shaklee

#projek2ribu #feb2015 #wahm #lisa #rws

Jaga Kesihatan semasa Berpantang

Teks & Foto: Zaila Hafni

Nak ambik jamu, takut panas, anak cirit birit sebab menyusu.

Nak ambik vitamin je, boleh ke?

Serba salah nak berpantang.

Tak perlu pening kepala.

Jamu, kalau dah biasa ambik dan tak beri kesan kat baby, boleh teruskan tapi yang saya pernah baca bukan sejurus selepas melahirkan. Arahan ambik jamu sila rujuk pakar yang jual jamu dan pertimbangkan sewajarnya. Saya tak pernah ambil jamu, jadi saya tak tahu kesan jamu macamana.

Vitamin, memang dibekalkan hospital paling kurang untuk stok sebulan. Vitamin yang membantu pulih luka dan beri tenaga. Jadi tak timbul masalah tak boleh ambil vitamin semasa berpantang. Cuma kalau ada pilihan yang lebih baik dan semula jadi, baik pilih yang tu, ye dak.

Saya selalu cadangkan multivitamin (Vitalea), vitamin B, vitamin C, zink dan kalsium untuk kawan yang tengah pantang. Kalau nak lebih bertenaga dan segar boleh tambah protein soya (ESP). Kalau nak up milk production dan kecutkan rahim boleh ambil Alfalfa juga.

Satu lagi paling disarankan, Collagen Powder. Bagus nak kurangkan rambut gugur, dan tegangkan mana2 bahagian badan yang mengendur selepas bersalin. Kalau yang bersalin secara caesarean, baik juga untuk kurangkan kesan parut.

Yelah... nak kena jaga badan kan walaupun anak 2, 3, 4, 5 dan seterusnya. Ambil iktibar surat Abang kepada Mah. Tak kisahlah sama ada betul ke rekaan, yang penting peringatan untuk isteri jaga kesihatan dan penampilan. Eh terkena hidung sendiri.

Sama-sama lah kita jaga diri sendiri ��

Kalau nak borak tentang set pantang Shaklee, whatsapp je 019 460 3094. Boleh sembang panjang dan kongsi pengalaman juga.

10 Kebaikan Asid Lemak Omega 3

Teks & Foto: Zaila Hafni

10 Kebaikan Asid Lemak Omega 3

♧ Meningkatkan kesihatan arteri jantung - kurangkan penghasilan plak dan darah beku dalam arteri.
♧ Mengurangkan paras kolesterol.
♧ Meningkatkan kesihatan sendi - mengurangkan masalah yang berkaitan dengan arthritis dan osteoarthritis.
♧ Meningkatkan kesihatan tulang - mengurangkan berlakunya 'bone loss'.
♧ Memperbaik kesihatan mental - individu yang kekurangan omega 3 berpotensi menghidapi kemurungan, skizofrenia, masalah pemakanan dan ADHD.
♧ Membaiki kesihatan kulit seperti akne dan psoriasis.
♧ Membantu kesihatan usus - mengurangkan keradangan usus.
♧ Meningkatkan kesihatan peparu - mengurangkan asma.
♧ Membantu kesihatan sewaktu haid - mengurangkan kesakitan semasa PMS dan ketika haid.
♧ Membantu mencegah kanser usus, payudara dan prostat yang dikorelasikan dengan kekurangan pengambilan omega 3.

Dengan banyaknya kebaikan omega 3 ini dalam mempengaruhi kesihatan kita, tidak dapat tidak kita perlu mengambil inisiatif memasukkan sumber makanan yang kaya omega 3 dalam menu harian kita.

Contoh makanan yang mengandungi omega 3 : ikan salmon, sardin, makerel. Sumber daripada tumbuhan antaranya minyak kacang soya, biji labu dan walnut.

Atau boleh mengambil suplemen minyak ikan yang telah disahkan bebas logam berat tercemar seperti merkuri.

Omega Guard Shaklee adalah contoh terbaik suplemen minyak ikan. Minyak ikan yang dihasilkan telah menjalani proses penyulingan triple molecular untuk bantu singkirkan merkuri dan logam berat lain (arsenik dan plumbum).

Dengan 90 kapsul dalam setiap botol, anda tidak akan lagi kekurangan sumber omega 3 dalam diet anda selama 30 hari.

Tingkatkan kesihatan jantung dan perkembangan otak anak-anak dengan Omega Guard.

Untuk dapatkan stok Omega Guard anda atau ingin berbincang lanjut tentang peluang bisnes dengan Shaklee, hubungi:

Zaila Hafni | ID 1105265 | 019 460 3094

Makanan Tambahan Penting untuk Ibu Mengandung

Teks: Zaila Hafni

Lain rasanya kali ini. Segalanya berbeza. Cabaran pun berbeza. Betul orang kata, pengalaman mengandung bahkan melahirkan setiap anak semua lain-lain.

Untuk kali kedua ini, alhamdulillah saya rasa lebih sihat dan bertenang berbanding dulu. Jika dulunya, saya ada diabetes dan darah tinggi, kali ni nampaknya darah tinggi terkawal (normal) dan diabetes masih tunggu keputusan ujian minum air gula MGTT. Harap2 tidaklah kali ini. Serik sebenarnya nak kena ulang alik klinik dan stres kita jadinya memikir macamana nak kawal gula dalam darah.

Dalam hati saya, dan instinct saya sendiri, saya merasakan saya bebas kedua-duanya kali ini. Semoga betul lah apa yang saya fikirkan..

Saya sebenarnya memang mengawal pengambilan gula dan garam dalam menu harian saya bila saya dan suami sudah bersedia untuk anak seterusnya. Disebabkan pengalaman lepas, saya memang berhati-hati sikit. Lama-lama saya dah terbiasa. Garam masakan saya tukar ke garam bukit (setahu saya garam bukit lebih baik) dan mengurangkan penggunaan gula dalam makanan dan minuman tambah lagi gula putih. Kalau guna pun kuantiti sedikit sahaja. Lidah saya pun dah imun dan dan biasa minum tawar. Kalau bancuh air pun dah biasa tak tambah gula atau letak sedikit saja.

Dan satu lagi tabiat yang saya tambah dalam amalan pemakanan saya, saya mula ambil makanan tambahan. Kalau sebelum ni, saya cuba untuk makan secara biasa tanpa makanan tambahan, tapi selalu tak memadai. Saya tak mampu nak cukupkan keperluan zat yanh harus saya ambil sehari-hari. Natijahnya saya sentiasa lemah dan letih. Mudah sakit badan. Jadi, sejak menyusu anak hingga ke hari ini, saya masukkan makanan tambahan dalam rutin harian saya. Selain untuk kekal bertenaga dan sihat untuk menyusu, juga mampu untuk urus hal rumah tangga dan jadi lebih sihat sewaktu mengandung.

Dengan kerja rumah yang tidak pernah berhenti, tugasan di pejabat dan hal suami dan anak, serta anak yang dalam perut, saya perlu pastikan saya berada dalam tahap kesihatan yang baik. Alhamdulillah dengan adanya bantuan Vitalea, Ostematrix, B Complex, ESP dan Vitamin C, saya kurang sakit pinggang dan lenguh badan, kurang pening dan loya.

Semoga kandungan ini baik-baik sahaja hingga saat melahirkan. Kita berusaha, Allah jua yang menentukan.

Zaila Hafni
ID 1105265
019 460 3094
Shaklee Distributor & Business Advisor

It's Closing Day!

Saya tak pernah teruja begini pada closing day. Tapi sememangnya Oktober sangat baik hati dengan saya.

Di saat-saat tiba ke penghujung, masih ada rezeki rupanya. Dan deal hanya mengambil masa 5 minit! Alhamdulillah sangat.

Bersyukur dengan sedikit, dan gandakan usaha lagi.

Rangka strategi baru untuk November.

Jom mula bisnes dengan saya. Hubungi saya untuk belajar caranya.

Zaila Hafni 1105265
019-460 3094
Your Shaklee product and business advisor

A Wish for A Friend

Teks: Zaila Hafni

Kawan saya yang sorang ni, saya kenal dia sejak hari pertama mendaftar di USM. Dan alhamdulillah kami masih baik berkawan hingga sekarang.

Di USM dulu, dia duduk di sebelah bilik saya. Kami berlainan bidang tapi pusat pengajian (school) kami sebelah menyebelah aje. School Bio dan Kimia sebelah aje kan u ols budak USM sekalian. Hehe.

Banyak aktiviti kami involved sama-sama. In fact kawan dia lama-lama jadi kawan saya dan macam tu lah sebaliknya.

Ok tinggalkan bab masa di uni dan masa pasca uni. Banyak cerita sebenarnya tapi tak termampu nak tulis semua. Cuma apa yang pasti, dia memang selalu menyokong bisnes saya. Ahaks.

Thank you Izira for being my friend.

Happy birthday to you. May Allah bless you always. Wishing you all the best in whatever you do, keep humble and being a good friend to us - the Kanak-kanak Ribena.

Open table weiii!!

16 Days Photo Challenge #2 - Something Blue

Teks & Foto: Zaila Hafni

Meja makan beradab di majlis adik ipar saya.

Trending kan warna ni sekarang.

Dulu kononnya masa majlis saya nak juga warna ni, nak gandingkan dengan brown tapi kesudahannya warna peach pulak. Hehe.

Cabaran hari ni - Something Blue. So inilah dia meja makan biru!

Sebelum kahwin, pastikan kesihatan terjaga walaupun sibuk dan penat menguruskan persiapan. Tak cukup tidur, stres, tak lalu makan, nak demam... saya pun dah pernah rasa dulu. Dan asyik fikir - jangan tak muat baju pengantin sudah!

Selepas kahwin, lagi lah kena jaga kesihatan. Nak jaga suami pulak kan. Urus rumah tangga lagi. Baik start makan Vitalea daripada sekarang. Baru kekal bertenaga you ols.

Moh dapatkan Vitalea dengan formula besi. Multivitamin pertama di dunia hanya daripada Shaklee.

Zaila Hafni | 019.460.3094 | hifzaila.hafni@gmail.com

16 Days Photo Challenge #1 - Handwriting

Teks & Foto: Zaila Hafni

Move on. Be happy.

Cabaran hari pertama (sepatutnya semalam), adalah handwriting.

Ini salah satu hasil tulisan saya. Tulisan ni ketika rasa down sangat. Sesekali tengok juga gambar ni, buat bagi motivasi.

Nak kekal motivasi selalu, kena cari. Motivasi tak datang bergolek sendiri depan mata melainkan kita yang mahukan. Samalah macam apa yang saya nak dengan berbisnes Shaklee. Tak kisah lah walaupun saya merangkak at least I make a move. Dan saya beruntung berada dalam gugusan dan kelompok yang amat memberi inspirasi.

Bisnes dengan Shaklee bukan sahaja untuk menjana pendapatan sampingan, tetapi dalam masa yang sama lebih beri perhatian kepada penjagaan kesihatan diri dan keluarga, dan berusaha keluar daripada zon selesa dan membaiki kehidupan sendiri.

Itu yang saya belajar daripada PAF, LiSA dan STAR. 

Hidup biar bermanfaat. Jom hidup sihat!

*termembebel pulak padahal entry photo challenge sebenarnya. Hehe.

Zaila Hafni
Shaklee Independent Distributor Kota Kemuning, Seksyen 19-20 Shah Alam
019.460.3094
hifzaila.hafni@gmail.com

16 Days Photo Challenge







Teks: Zaila Hafni

Pagi tadi, terjumpa sesuatu yang best semasa blogwalking.

Photo Challenge!

Biasa dengar blog challenge tapi not that excited because I have already challenged myself updating the blog everyday. Hehe.

Dan kalau bab foto-foto ni memang over excited sikit ;)


Challenge ni dimulakan oleh Hernee Nazir, boleh pos foto kat blog, Instagram atau Facebook. Saya tengok mana sempat lah hehe. Challenge ni sebenarnya start semalam (16/10/14), jadi saya dah ketinggalan sehari. Maka hari ni saya akan upload 2 gambar teros ye.

Sesapa nak join, silakan. Have some fun!

#16daysphotochallenge #photochallenge #blogging


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Shaklee Independent Distributor (Kota Kemuning, Seksyen 19-20 Shah Alam, Sepang)

Zaila Hafni 
019.460.3094
hifzaila.hafni@gmail.com
ID 1105265



Antara Overnight Oat, Oat Pengganti Nasi dan Kolesterol

Teks & Foto: Zaila Hafni

Semalam berdiskusi panjang saya dengan group kawan-kawan ribena saya. Topik asal "weh camne ko buat overnight oat"terus berpanjangan hingga ke menu-menu oat yang lain sampai akhirnya ke paras kolesterol dalam badan.

Saya berkongsi menu overnight oat yang saya dapat from the leaders dan Instagram @esprience_it. Setakat ni saya hanya pernah buat oat kurma dan plum sahaja. Kurma memang ok tapi plum is quite a bad choice because the plum that we have is not ripe enough so its quite flavourless. Ok tinggalkan kisah menu oat saya.

Saya share beberapa pilihan menu overnight oat yang sedap untuk kawan-kawan saya cuba. Dengan strawberi, kurma of course, mangga, kiwi. Yang lebih suka oat savoury, saya cadangkan tabur ikan bilis goreng dan bawang goreng. Yummmm!

Ada kawan share makan oat dengan serunding. Another choice for savoury oat.

Basically, to prepare an overnight oat is so simple. Ini yang saya pernah buat:

Overnight Oat Kurma

2 skup susu kambing
1 skup ESP
1 cawan instant oat
3-4 biji kurma

Bancuh susu kambing dalam air suam. Kemudian masukkan ESP. Kacau kemudian masukkan oat dan gaul rata. Masukkan kurma yang telah dicarik-carik. Simpan dalam mason jar atau apa saja balang / bekas kaca yang ada. Tutup dan simpan dalam peti ais. Esok buat breakfast. Sodap.

Oat sebagai pengganti nasi. Campurkan oat dalam beras semasa nak masak nasi. Kawan saya dok amalkan cara ni untuk kurangkan kolesterol. Nasi yang kita makan pun lebih berkhasiat. Tapi untuk ni, kena guna cooking oat. Jangan guna instant oat pulak ye.

Kolesterol... dalam diskusi semalam, kawan saya kata antara tanda kolesterol tinggi dalam badan bila munculnya oil cyst di sekitar mata. Cer masing-masing check... kalau ada, amalkan lah pemakanan sihat dan kawal kolesterol. Cuba makan Phytocol-ST atau Omega Guard sebagai salah satu ikhtiar mengurangkan kolesterol dalam badan anda.

Sekian diskusi topik pemakanan sihat kami semalam. Banyak ilmu dapat dan dikongsi. Semoga bermanfaat untuk orang lain juga :)

Pertanyaan produk atau peluang bisnes bersama Shaklee, hubungi:

Zaila Hafni | 019.460.3094 | hifzaila.hafni@gmail.com

Sent from Blogger for Android

Start Bright Series #12 -- I am Coming!

Teks: Zaila Hafni

Bulan ni, alhamdulillah... tak tahu daripada datang kekuatan dan keberanian - insya Allah saya akan join 2 training Shaklee. 1 training oleh group upline saya (Master Puteri) dan 1 lagi training oleh Shaklee Malaysia (New Distributor Training).

Sebelum ni, ada juga daftar tapi last minute tak kesampaian. Ada hal dan kurang bersedia. Mungkin juga masa tu push factor tak cukup kuat. Dan kadang-kadang ada kekangan keluarga, biasalah hujung minggu. Tapi untuk beberapa bulan ini, saya akan cuba selitkan aktiviti hujung minggu saya dengan training atau workshop sekali sekala - untuk tambah ilmu baru dan kembangkan idea. Selain tu, nak belajar. Apa juga bisnes yang kita buat kena ada mentor dan guru. Kalau seorang diri, susah nak berkembang dan tetap di takuk lama. Lepas tu hairan kenapa kita masih berbisnes dan beriklan tapi sales tak naik. Haa dush kena batang hidung sendiri.

Selain meningkatkan hubungan dengan Maha Pemberi Rezeki, kena juga berusaha cari ilmu teknikal. Gabungkan kedua-duanya untuk lebih berjaya.

Start Bright Series #12 dianjurkan oleh group di bawah naungan Puteri and Friends (http://puteriandrichfriends.blogspot.com) -- upline upline saya.

Pengguna Shaklee pun boleh hadir untuk lebih tahu tentang produk Shaklee. Kalau yang bercita-cita nak buat bisnes dengan Shaklee pun boleh hadir. Kalau nak join, boleh pm saya



Sebarang pertanyaan atau pembelian produk Shaklee, hubungi:

Zaila Hafni 
PM / Whatsapp: 019-4603094
Emel: hifzaila.hafni@gmail.com
SID Kota Kemuning, Seksyen 19-20 Shah Alam

14 years and Going Strong

Semalam, di celah-celah hari raya korban, sempat lagi kitorang (saya dan 2 kawan kolej) berjumpa. Dah terlalu lama tak berjumpa bertiga. Selalu saya je berjumpa salah seorang jadi semalam alhamdulillah sempat juga menyelit masa walaupun sekejap.

Saya, Zenty dan Saleha kenal di kolej masa sambung matrik di Seremban. Kami sekelas. Dan selalu study sama-sama. Gosip sama-sama. Outing sama-sama. Fly pun sama-sama. Ops. Tu dulu. Masa zaman tengah nak membesar. Hehe.

Tamat matrik, masing-masing sambung pengajian di universiti yang berlainan. Zenty ambik pergigian di USM dan Saleha ambik perubatan di Ireland. Saya? Ambik Biologi Persekitaran di USM tapi tak berjumpa Zenty sebab berlainan kampus. Tapi kami masih lagi berhubung. Masa tu SMS, Friendster dan emel jadi penghubung. Saya memang ingat sanggup ke cyber cafe (USM punya) yang free tu untuk balas emel Saleha hari-hari. Apa yang kami dok cerita? Macam-macam.....

Dan saya jugak rapat dengan mak kedua-duanya. Antara kami bertiga, saya yang paling last kawen. Yang best masa kawen saya, mak masing-masing usahakan juga nak datang. Malahan mak Zenty yang datang wakilkan dia yang kena outstation waktu wedding saya. Saleha dengan maknya datang wedding sebelah suami, itu pun plan asalnya diorang nak datang sebelah saya kat Penang nun. Ok terharu sebab saya dah takde mak. Tumpang mak kawan-kawan. In fact, macam-macam je sembang dengan mak-mak diorang. Dah anggap macam mak sendiri. Gosip pun ada jangan tak tahu. Hehe.

2009, Zenty kawen. Diikuti Saleha 2010 dan saya 2011. Sekarang alhamdulillah masing-masing dan bertiga. Saya pun insya Allah berempat tahun depan. Jadi perjumpaan semalam memang riuh dok menjerit kat anak-anak yang dok berlari-lari. Nasib baik la para suami sekalian boleh tengok-tengokkan anak. Kalau tak memang tak sempat nak bersembang. Pasal suami, kebetulannya ketiga-tiga nama suami masing-masingnya berpangkal huruf 'F'. Dan semua pun bekerja dalam bidang yang sama. Suratan atau kebetulan? Jodoh :)

Perjumpaan singkat semalam seronok sangat. Kami kalau bersembang memang tak pernah habis. Dan saya kalau ada apa-apa hal kesihatan memang dua-dua ni lah saya cari untuk consultation. Personal dentist n doctor saya. Hehe untung laa. Bila dah jadi mak ni, topiknye anak dan family ler. Semalam topik lotus birth dan hyperem. Perancangan keluarga. Gosip sikit-sikit jelah terselit. Terselit jugak topik Shaklee since semua kami ambik suplemen yang sama. Related topic? Beranak by the age 40. Haha. Kuasa dan perancangan Allah manalah kita tahu kan. Usaha ikhtiar boleh la.

Apapun, alhamdulillah berkesempatan berjumpa balik kitorang bertiga. It's 14 years and going strong. Insya Allah.

This is my bffs. The Meks. Finally, the reunion.

Seronoknya Blog!

Teks: Zaila Hafni

Hari ni seronok blogwalking. Banyak info yang saya dapat, dan bagaimana satu-satu blog tu menarik pembaca untuk terus membaca daripada satu entri ke satu entri. Memang bukan semua penulis blog ada kemahiran atau bakat begitu, tapi skill tu boleh diasah dan jika dilakukan dengan konsisten, lama-lama kita akan biasa. Jadi teruskan membaca blog-blog yang penuh info dan perkongsian dan di update selalu!

Dengan membaca di blog, kita menambah ilmu dan pengetahuan. Kita tahu perkara yang sebelum ini kita tak tahu. Kita dapat memotivasi diri bila baca kisah kejayaan orang lain, dan berkongsi pengalaman yang sama. Siapa kata tulis blog benda yang tak ada faedah? Kalau menulis benda yang sia-sia dan buang masa - itu yelah. Tapi kalau kita cerita pengalaman kita yang baik untuk orang lain tahu, kita pun dapat pahala berkongsi perkara yang baik. Tapi jangan lah sampai riak pulak. Banyak benda boleh tulis. Tak ada idea? Banyakkan membaca dan blogwalking. Jangan asyik baca gosip hiburan jerrrrr. Ops.

Alahai dah sampai ke penghujung September sudah. Today's closing day! Ye saya mengaku hari ini bukanlah closing day terbaik untuk saya tapi lebih baik daripada bulan sebelumnya. Dan berlaku perkara-perkara magik yang saya tidak jangkakan. Maka bergantung haraplah pada Maha Pemberi Rezeki. Sesungguhnya kita tak tahu rezeki akan datang bagaimana caranya.

Sesiapa yang berniat nak apa-apa produk Shaklee yang awesome ni, masih sempat saya tolong belikan hari ni. Kita mulakan hari esok dengan hidup yang lebih sihat dan kekal bertenaga dan cergas. Semuanya masih belum terlambat dan yang penting mula daripada sekarang!

Zaila Hafni
019.460.3094
hifzaila.hafni@gmail.com

Home Office Shaklee @ Sunway

Teks & Foto: Zaila Hafni

Alhamdulillah hari ni berkesempatan ke Home Office Shaklee yang baru kat The Pinnacle, Sunway.

Best tempatnya. Luas. Selesa.

Kalau yang dah pernah pegi HO kat Empire, anda akan rasa HO yang baru ni besarrrrrrnyaaaa.

Saya ke sana tadi dah tengahari, jadi memang menjangka jenuh la nak menunggu turn (berdasarkan pengalaman beli di HO menjelang hari-hari closing). Tapi tadi, alhamdulillah. Kosong!

Alhamdulillah tak ramai orang...langsung. Waktu itu 1.37 petang ye. Sampai di kaunter, terus ambik nombor. Duduk tak sempat panas punggung nombor dah dipanggil. Saya memang dah isi borang order siap-siap kat rumah. Kat kaunter, terus pass borang dan bayar.

Lepas tu pun sekejap aje tunggu, nombor dah naik untuk ke kaunter ambik barang. Then siap! Tak sempat explore sebab dah kelaparan masing-masing (saya, husband dan anak). Beli barang dan terus balik.

HO yang baru ni dekat dengan Sunway Pyramid ye (wink wink). Bangunan bersebelahan Sunway Resort and Spa Hotel. Berpeluh berjalan nak mencari kat mana The Pinnacle. Ingatkan dalam Sunway Pyramid. Hehe. Nasib baik orang kaunter SP bagi direction. Kalau tak memang tak jumpa laaa.
Menapak jugaklah sebab we parked our car kat SP. Tak sangka jauh gak kena berjalan hehe. Tapi kalau dah biasa boleh je parking depan tu I think.

Bangunan tu memang nampak sunyi, masih ada sikit lagi construction. Agaknya ofis pun belum banyak dalam tu lagi. Mula-mula masuk, kena daftar dulu kat kaunter sebab nak masuk kena ada pas pelawat. Siap ada gate mcm nak masuk LRT tu. Masa nak daftar, kena bagi IC. Kalau husband and wife nak naik, dua-dua pun kena bagi IC. Lepas tu masing-masing akan dapat pas dan boleh touch pada gate dan boleh naik ke Level 9.

Nak tekan lif pakai touch screen. Dan kitorang asyik tersalah tekan. Haha. Dan kena tekan kuat sikit. Daripada luar lif dah pilih floor siap-siap. Tinggal masuk lif terus naik je.

Dah sampai Level 9, ke kanan. Dah nampak ofis Shaklee gah di situ. Lebih kurang macam kat Empire dulu tapi of course la this one way better. Maklum la dulu sesak-sesak ramai orang nak shopping time closing. Hoho. Now if ramai pun still ok sebab luas.

Sebab semalam tak ramai maka sekejap je urusan dah selesai. Tak payah tunggu lama. Nak membalas dendam parking depan SP RM15 per entry dan menapak sedikit jauh ke The Pinnacle, kitorang jalan-jalan dalam SP dulu. Kalau tak sebab ke HO, tak adanya nak ke SP tu. Puas hati la anak bujang berjalan dalam tu nak pegang tangan pun taknak.

So mana-mana SID yang belum pegi, cubalah at least sekali. To get the feel orang kata.

Selamat berkunjung ke HO baru ye.

Ni alamat nya:
Shaklee Home Office
Level 9, The Pinnacle,
Persiaran Lagoon, Bandar Sunway,
Subang Jaya, Selangor



Menjadi Orang yang Positif

Teks: Zaila Hafni
Imej: Carian Google


Kadang-kadang kita ni mudah benar percaya cakap orang. Terima apa yang orang bagitau kita tanpa kita siasat sendiri kebenarannya (atau lebih teruk jika cerita diputar belit pulak). Orang yang bercerita, boleh cerita apa saja, mulut dia kan. Tapi kita sebagai yang mendengar, kalau boleh, kalau boleh lah ya, jangan percaya bulat-bulat dulu sebelum menjatuh hukum atau membuat kesimpulan.

Kita sendiri tak tahu kisah sebenar. Sama ada yang bercerita bertindak mempertahankan diri sebelum versi lain keluar, atau untuk menunjuk hebat, atau untuk menutup kesalahan dengan menyalahkan orang lain. Atau sebenarnya berlaku salah faham komunikasi (misscommunication ahaks).

Kalau penting dan kritikal, melibatkan nyawa ke hukum ke, bolehlah seluruh dunia tahu dan ambik tahu. Kalau setakat sikit-sikit punya hal... biar yang berkenaan sajalah yang tahu dan perbaiki di masa depan (kalau yang sibuk ambik tahu jugak untuk perbaiki masa depan dia ok la, kalau ambik tahu untuk mengutuk, baik diam).

Kita sebenarnya boleh pilih nak jadi baik ke tak berapa baik. Bukannya masing-masing tak tahu tapi biasa lah manusia kan cepat lupa dan kadang-kadang tak sedar kita terpengaruh. Uish orang yang mudah terpengaruh dengan seseorang memang bahaya. Tapi kalau terpengaruh dengan orang baik, alhamdulillah. Ni kalau sebaliknya. Mintak simpang la no.

Kalau hidup kita sentiasa fikir negatif, memang negatiflah jadinya apa pun. Sebab kita dok fikir begitu.

Cuba tengok orang yang positif, kalau tak berjaya banyak pun, at least mesti dia berjaya sikit dalam hidup dia. Kalau tak pernah rasa hidup dengan positif, boleh berjinak-jinak baca buku motivasi atau positive thinking. Like pages orang-orang hebat dan berjaya, mesti diorang akan mention pasal being positive walaupun sekali.

Awal-awal nak berfikir positif mungkin susah bagi orang yang dah terbiasa dengan hidup dengan mida negatif dan orang-orang yang negatif tapi kalau tak cuba, memang sampai ke sudah la begitu tanpa ada apa-apa perubahan. Lepas tu jadi makin takut dan murung dan stres.

Saya dah cuba menjadi orang yang positif dan fikir perkara positif sahaja walaupun negatif yang datang depan mata. Dan saya suka perasaan menjadi orang positif. Alhamdulillah saya bertemu dengan pasangan begitu. See how your partner can transform your way of thinking and way of life. Dan kalau tak kuat bergerak sendiri, carilah kawan atau support group. Kalau usaha mencari, mesti Allah tunjukkan jalan.

Biarkan orang negatif dengan hidupnya. Kita tak rugi kalau tak bersama mereka. Kita rugi kalau kita membiarkan kita seperti mereka.


Sweet Enough Challenge

Teks & Imej: Zaila Hafni

Motivasi kena dicari dan di'refresh'. Memang takdenye motivasi tu nak lekat selalu. Kadang hilang, kadang datang balik dan kadang kena tangkap. Dan kadang lagi seronok dibuat beramai-ramai.

Pagi ini, kebetulan singgah blog Master Puteri. Nampak entri Sweet Enough Challenge. Oh inilah dia yang diorang tengah buat -- cabaran kurangkan gula dalam makanan untuk 14 hari.

Motivasi tu. Hehe.

Memang saya biasa buat (kurangkan gula) malah lebih daripada 14 hari, sebab nak kawal GDM masa mengandungkan Fuaad dulu. Ikut instruction yang dietitian bagi. Memang tough dan sukar mula-mula but now I've used to it. Memang kurang makan manis sekarang. 

So sesapa nak join the challenge, moh ler. Sempat lagi ni, start 15 September until 28 September 2014. Cuba tengok...sambil jadi lebih sihat, kita akan tambah ilmu pasal gula dalam makanan. Jangan tak tau, dalam makanan yang kita makan hari-hari, banyak gula ooo. Nasi putih, roti putih, kuih manis, teh tarik, roti canai, the list goes on. Tapi kita ada pilihan, ada alternatif. Itu yang saya buat dulu.

Tukar ke beras perang, roti gandum penuh, biskut tawar. Gula tiruan, menurut pakar pemakanan yang saya hadiri sesi ceramahnya, dia kata no such thing as sugar substitute macam stevia or Equ**. Kita kena biasakan kurang gula bukan ganti gula tu dengan yang lain. Dush! Kena batang hidung mak.

Tapi jangan salah faham. Kurangkan gula, bukan tak boleh ambil gula langsung tapi kena faham sumber gula baik dan berapa banyak yang perlu setiap hari. Takde langsung gula dalam badan nanti hipo pulak (tahap gula rendah - pitam). 

Sesiapa nak join challenge ni, follow Instagram @sweet_enough_challenge okeh!

Mari hidup dengan lebih sihat. Kita ada pilihan. 


Zaila Hafni
019-4603094

Khasiat Peria Katak untuk Pesakit Kencing Manis dan Darah Tinggi

Teks: Zaila Hafni
Imej: Carian Google

Mengenali Peria Katak dan Khasiatnya

1. Macamana rupa peria katak?
Saiznya lebih kecil dan pendek berbanding peria biasa. Berwarna hijau macam ni. Jangan confuse dengan petola pulak tau. Petola and peria is totally different.


Kat pasar tani atau pasar malam selalu ada. Tak susah sangat nak mencarinya ni.

2. Apa yang bagus sangat peria katak ni?
Manfaat yang diketahui umum - menurunkan tekanan darah tinggi dan mengawal tahap glukosa pesakit kencing manis. Rasa peria ni kan pahit. Pahit kan ubat.

3. Apa lagi khasiat peria katak?
Saya baca di blog Dr Malinda, yang pernah buat kajian tesis tentang peria katak ni. Yang beliau kongsikan, peria katak ni:

- berkalori rendah, sesuai untuk yang ingin menurunkan berat badan
- tinggi fiber, mineral dan anti-oksidan
- mengandungi phyto-nutrient, polipeptida-P dan charatin untuk kawal gula dalam darah (bagus untuk pesakit diabetes)
- tinggi kandungan vitamin C, karotin, leutine dan zea-xanthin (anti-oksidan yang baik untuk anti-penuaan dan anti-kanser)
- membantu turunkan kolesterol
- mencegah jangkitan
- bantu atasi sembelit


4. Cara makan/minum peria katak?
- blend, minum jus (buang biji dahulu)
- blend, campur dengan jus epal hijau (untuk kurangkan pahit)
- rebus, minum air rebusan
- hiris nipis, dimakan mentah sebagai ulam
- hiris, kacau goreng (boleh tambah lobak merah dan dipecahkan telur)

Selamat mencuba!

=====================================================================

Kawal tahap glukosa darah dengan Set Diabetes.

Mengawal tekanan darah tinggi dengan Set Darah Tinggi.

Tanya saya tentang set -set di atas:
Zaila Hafni
019-4603094

Masker Alfalfa untuk Jerawat

Teks: Zaila Hafni

Dah lama nak cuba buat masker alfalfa ni tapi entah la tak terbuat. Sampailah Hari Malaysia ni, tergerak nak cuba dek jerawat yang sangat mengganggu emosiku. Hoho. Siapalah yang nak tengok jerawat mencanak naik dengan jayanya ye dak?

Maka bersempena off day seMalaysia ni, sambil bersiapkan sarapan dan mendobi dan sebelum hero malaya bangun, mari kita test power alfalfa mask yang katanya best sangat nih.

Dengan memanfaatkan tablet alfalfa yang masih ada (now stop kejap), mari kita buat mask ye Cik Jah.

Nak buatnye mudah sangat. Ambik je 3-4 tablet, larut dalam air. Sekejap aje larutnya pun. Maksudnya secepat ini jugak kah tablet alfalfa ini larut dalam badan sekaligus beri kesan maksimum? Logiknya ya lah kan.

Ok bila dah larut, air tak perlu banyak sangat... sikit je sebab kita nak jadikan dia pes. So bila dah jadi pes tu, apa lagi.. tepekkan la kat muka jerawat itu. Sapu rata-rata kena seluruh muka. Waaa masa sapu tu rasa sejuk (sambil muka hala ke kipas nak bagi cepat kering. Apakah?) Then biarkan kat muka dalam 4-5 minit.

Sambil-sambil tu saya update blog ni. Terasa muka menegang. Haa bila mask makin kering gitu ler. Ke memang fungsinya menegangkan kulit muka jugak ek. Kira bonus la gini kalau ya.

Lepas tu basuh dan bilas masker tadi. Sambil tu boleh urut perlahan buat macam skrub.

Rasa fresh lepas bilas. Ada la harapan jerawat ni kecut dan beransur hilang insha Allah.

Kalau nak cuba buat masker atau nak makan alfalfa ni, pm saya ye.

Zaila Hafni
019-4603094

Elakkan Ketika Hamil

Teks & Imej: Zaila Hafni

Disahkan hamil, dah pasti setiap pasangan teruja menerima rezeki yang Allah kurniakan, betul?

Ada yang sukar hamil walaupun setelah pelbagai usaha dilakukan. Masih belum rezeki. Berusaha lagi, mungkin Allah dah tetapkan rezeki, cuma lambat atau cepat disamping usaha yang berterusan.

Bila dah hamil, tengok ada 2 line kat UPT (Urine Pregnancy Test) memang tentu-tentu gembira sangat. Mula lah lepas tu datang kawan-kawan serangkainya - loya, pening, mual, kurang selera makan, cepat letih dan kurang bertenaga.

Simptom biasa ibu hamil di trimester pertama. Trimester pertama adalah tempoh dari bulan pertama hingga bulan ketiga; yang mana sangat kritikal dan perlu dijaga rapi. Ibu perlu berhati-hati kerana kandungan masih awal dan berhadapan pelbagai risiko. Jadi, penting sangat jaga kesihatan semasa tempoh ini.

Yang mencabarnya, ketika inilah anak dalam kandungan berkembang pesat dan memerlukan segala nutrien baik untuk perkembangan yang sihat dan kuat tetapi si ibu seringkali berperang dengan selera makan dan mood swing. Walaupun dalam keadaan kurang selera, ibu masih perlu makan untuk menyalurkan nutrien kepada anak. Cubalah untuk cari makanan yang boleh 'ditelan' walaupun kita kurang berselera. Dan perlu juga tangani mood kerana emosi ibu boleh mempengaruhi emosi anak juga.

Dengar macam susah, kan. Yang pernah alami, faham lah bagaimana kan. Tapi itulah pengorbanan ibu.

Ibu hamil kena usahakan untuk dapat segala nutrien tak kiralah dalam bentuk apa pun. Yang pasti, tidak membahayakan atau bagi mudarat. Dalam trimester pertama, jangan sebarangan makan.

Antara makanan yang perlu dielakkan:

* Makanan laut yang tinggi merkuri (swordfish, yu, king mackerel)
Perlu dielakkan kerana risiko kandungan merkuri yang tinggi. Tuna atau tuna dalam tin boleh dimakan, juga dalam kuantiti kecil/sederhana saja. Sama juga dengan makanan laut lain (udang, ikan pollock, ikan bilis, ikan salmon) masih boleh diambil dalam kuantiti sederhana. Makanan laut lain seperti kerang, saya cuba elak sebab faktor kebersihan. Sotong atau ketam pun boleh tetapi pastikan bersih dan dimasak sempurna (elok masak sendiri lah)

* Keju dari jenis brie, feta, blue
Melainkan ada tulis 'dipasteurkan' pada pek, tapi kalau was-was, tak payah makan lah kan. Keju jenis lain ada lagi :)

* Makanan rapu, jajan, makanan segera
Kerana kandungan perasa dan pewarna yang tinggi tidak baik untuk kesihatan ibu dan bayi

* Minuman berkafein
Boleh diambil dalam kadar minimum (contohnya tak lebih 2 cawan sehari) tetapi meninggalkan terus lebih baik sepanjang tempoh hamil

* Makanan sejuk dan berangin
Dalam trimester pertama, ibu kerap kembung/angin, jadi kurangkan makanan berunsur ini. Contohnya sayur tauge, kobis, kangkung dan legum (kacang panjang, buncis). Cempedak pun angin. Kalau nak makan cempedak goreng tu, agak-agak lah ya. Maklum la musim cempedak meriah skarang kan.

* Teh herba
Melainkan arahan doktor. Tapi macam ada juga teh herba untuk ibu hamil, cuma saya tak pasti lah boleh beli di mana.

* Alkohol
A big no. In fact masa keadaan sihat pun memang tak boleh minum kan. Harammmmm.

* Buah atau sayuran yang tidak dibasuh
Basuh bersih dulu sebelum makan. Kadang-kadang ada bakteria penyebab penyakit kat situ.

* Daging, makanan tenusu atau telur yang tidak dimasak
Boleh bagi keracunan makanan kalau ada bakteria penyebabnya. Anak yang dikandung boleh kena kesan kalau ibu keracunan makanan. Mintak simpang.

Berhati-hati pilih makanan ye. Tak jadi apa pun kalau tak makan ni. Kena sabar kejap ye. Berbaloi pantang makan ni. Ibu sihat, mak pun sihat.

Jom kita sama-sama sihat!

Zaila
019-4603094



Makan Malam yang Tak Menggemukkan

Teks: Zaila Hafni
Foto: freeimages.com

Selamat Hari Isnin! Bekerja hari ini, esok cuti...yayyyy! Selamat Hari Malaysia in advance :D

Nak kongsi cerita pasal makan lewat malam. Selalu tak rasa craving tengah malam atau sebelum tidur? Kadang tu ada masa rasa nak mengunyah je. Kadang nak diet tapi salah percaturan, lapar pulak tengah malam tapi nak makan kang lagi la gemuk.

Oh dilema...dilema.

Ada rahsia dan cara nak makan lewat malam aka sebelum tidur. Yang pasti, kena pilih cara yang betul. Bukan makan burger ayam atau pizza. Ops!

Kalau kita terasa sangat nak mengunyah atau nak makan sesuatu, muslihatnya adalah dengan memilih makanan yang takkan meningkatkan tahap glukosa darah, takkan meningkatkan lagi selera sekaligus menaikkan berat badan.

Pilihan kombo snek berikut ringkas dan ringan tetapi cukup kenyang untuk anda lalui malam tanpa perut berkeroncong. Insya Allah.



Pilihan 1: Sebiji pisang saiz sederhana + 1 sudu besar mentega badam (nanti Google mana nak cari mentega badam nih).

Pilihan 2: Sebiji epal saiz sederhana + 1 oz keju rendah lemak (oz, oz ni macam buat susu anak pulak hehe)

Pilihan 3: Suku cawan kacang hitam + 1 cawan kecil tortilla jagung (pilihan yang sangat asing tapi boleh dicuba oleh orang yang gemar kelainan)

Pilihan 4: Secawan bluberi + 6-8 oz yogurt tanpa lemak (salad bluberi gitu)

Pilihan 5: Secawan jejari lobak merah + 3 sudu besar hummus (pilihan yang agak biasa dan boleh diamalkan ni)

Dah tentu la nampak pelik dengan variasi snek macam ni, maklumlah dapat inspirasi ni daripada orang bukan Malaysia. Ni cadangan saja, kita boleh sesuaikan dengan snek sihat yang kita ada. 

Jangan la pi makan roti canai kedai mamak plak ye. Hehe.

Makan malam tak ada salah pun. Tapi dengan cara dan pilih makanan yang betul. 

Nak kurus dengan sihat dan tahan lama 'kekurusan' itu, boleh PM saya untuk tahu cara :D

Zaila
019-4603094


Motivasi Jumaat

Carilah motivasi anda.

Sama ada individu, persekitaran, lagu atau benda.

Motivasi perlu dicari dan dipupuk.

Dan perlu dibaja.

Hilang motivasi, hilang semangat.

Jangan biarkan ia hilang.

Semerbak Bau Asam Pedas Pari

Apa saja yang mak kita masak walaupun yang seringkas mungkin mesti sedap di mulut kita. Makan bertambah. Pasti.

Lagi-lagi kalau mak masakkan apa yang kita suka.

Asam pedas ikan pari, contohnya.

Tapi versi arwah mak saya dengan versi mak mertua saya tak sama. Jauh berbeza sebab satu versi utara, satu versi selatan. Saya yang selama ni hanya tahu asam pedas adalah yang jenis rebus. Pernah cuba nak masak tapi tengok resipi jenis tumis. Baru saya tahu rupanya ada dua versi asam pedas ��

Walau apapun, kedua-duanya sama sedap. Kedua-duanya dimasak dengan ikhlas dan kasih sayang. Cukup rencah dan rasanya.

Walaupun masakan saya tak sesedap kedua-dua mak saya, tapi saya tetap akan usahakan supaya anak saya akan merasa sama macam yang saya rasa terhadap masakan mak-mak saya. Cuma perlu rajin untuk masak ��

Berbalik kepada asam pedas, bahan utama kan daun kesum dan bunga kantan. Daun kesum - saya suka baunya. Bau laksa. Bunga kantan... harga terkini RM4.90 sekuntum. Bayangkan naik 4, 5 kali ganda dek permintaan melebihi pengeluaran. Tapi nak jugak masak terpaksa la pejam mata.

Asam pedas, versi utara lebih sihat pada pandangan saya sebab teknik masaknya merebus. Tak diguna minyak. Asam pedas versi melaka/selatan jenis tumis. Tapi kedua-duanya ada kesedapan tersendiri. Kena pandai sesuaikan masam dan pedasnya yang mana kadang-kadang saya juga masih belajar nak imbangkan rasa masakan.

Jom sama-sama kita masak untuk keluarga kita. Walaupun ringkas, tak sempurna atau tidaklah sesedap mana, yang penting pahala untuk mak kerana sediakan makanan untuk keluarga juga satu ibadah. Serta mengeratkan kasih sayang keluarga selain makanan dimasak terjamin kebersihannya.

Amboi semerbak bau asam pedas mertua saya. Oklah nak berguru dengan beliau pula ni ��

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...