Raya Orang Jawa

Suami saya daripada keluarga Jawa. Maklum kita tahu, orang Jawa banyak adat tradisi dan kebiasaan dan juga kepelbagaian makanan. Kalau dulu, yang saya tahu dan suka makan hanyalah tempe. Sekarang ni? Dah macam-macam.

Raya orang Jawa dengan raya orang melayu kebanyakan macam saya di Utara nun dah tentu la tak sama. Dari segi makanan. Raya ni asyik cerita makanan aje kan. Sinonim katanya. Apapun jangan dilupa saudara kita di Gaza sana yang masih bertempur dengan Zionis laknatullah. Doakan keselamatan dan kemenangan untuk umat Islam Palestin.

Raya tahun pertama sebagai menantu orang Jawa...balik kampung di Bagan Datoh. Betul-betul kampung original. Ada la sikit sama dengan suasana kampung sendiri. Dah memang asal pun orang kampung juga saya ni. Jadi seronok. Tahun ni dah masuk tahun ketiga. Alhamdulillah :)

Menu hari raya orang Jawa:

1. Pecal. Kebanyakan rumah akan menjamu pecal. Yang beza sayur-sayuran yang diguna dan dah tentu rasanya. Tapi semua sedap. Selalunya kuah pecal dah disedia kering... nak makan tinggal bancuh dengan air panas je.

2. Nasi impit, kuah lodeh, kuah kacang. Ada yang masak ayam masak merah juga.

3. Rendang ayam. Biasalah kan. Tahun ni tahun ketiga, rendang ayam saya dan suami masakkan. Tahun sebelum, mak yang buat rendang ayam pencen.

4. Lemang. Signature cuisine hari raya.

Nak cari ketupat palas, atau lemang, memang tak ada. Baru saya tau budayanya berbeza. Selalunya dijamu dengan menu macam kat atas. Atau hidangan nasi dan wajib ada sambal tahun. Inilah saya dan ipar saya cari bila menziarah rumah mak-mak sedara. Satu lagi signature dish Jawa tu. Selain tu yang best kerepek sedap-sedap. Buat sendiri katakan.

Dari satu segi, elok juga menu macam ni sebab taklah terlalu banyak makan pulut, santan dan berlemak. Mungkin kuah lodeh jelah kot yang bersantan sikit.

Walaupun macam tu, dah makan tak henti-henti...lagi dan lagi memang mengundang perut tak selesa. Dan boleh naik berat badan balik. Jadi berjaga-jaga dengan pengambilan makanan.

Kekalkan berat badan, pecahkan lemak dan kolesterol - jangan lupa ambil Lecithin.

Nak kurangkan sembelit, mudah lawas - makan Herb Lax.

Nak turunkan kadar kolesterol dalam badan, boleh cuba Phytocol ST.

Nak bagi hilang mengantuk bila dah makan banyak karbohidrat atau makanan berkalori tinggi macam ketupat, nasi impit, lemang - ambil Cinch Energy Tea.

Hilangkan lenguh-lenguh dan sakit pinggang akibat berjalan jauh - elok ambil Ostematrix sebelum tidur.

Mula ada tanda-tanda nak selsema dan demam - bancuh 1 sachet Nutriferon dalam air kosong dan minum. Untuk anak pun boleh.

Insha Allah tetap sihat dan maintain lepas raya. Nak lagi baik, puasa enam ye.

Mengurangkan Demam, Selsema dan Batuk dengan Sumber Semula jadi

Dengan cuaca yang tak menentu dan dalam keadaan kita berpuasa ni, kadang kerap sangat kita rasa nak demam, selsema, batuk dan sakit tekak. Selain daripada perlu minum banyak air, perlu jugak ambil sayur dan buah. Tapi itulah kadang-kadang kita termiss makan ni sebab selalu tertumpu pada hidangan utama macam karbohidrat dan protein sahaja.

Kalau kerap selsema mungkin satu tanda kurang vitamin C. Vitamin C boleh dapat daripada buah-buahan macam kiwi, limau dan oren antaranya. Atau kalau tak sempat nak cari buah, pastikan ada stok tablet vitamin C. Selalunya tablet vitamin C jenis yang chewable. Jadi jangan risau untuk yang tak suka telan tablet ya!

Nutriferon adalah campuran minuman botanikal yang terdiri daripada biji labu dan plantago serta bunga honeysuckle dan safflower. Ekstrak botanikal ni dibangunkan oleh Dr Yasuhiko Kojima dengan penyelidikan lebih daripada 40 tahun. Didatangkan dalam bentuk granul, senang je bancuh dengan air. Ikhtiar untuk kurangkan simptom demam dan selsema, iaitu dengan meningkat sistem imun tubuh.

Bawang putih memang terkenal sebagai antibiotik semula jadi. Alternatif kepada bawang putih bakar, tablet Garlic Complex boleh diambil 2 biji yang sama khasiat dengan 2 ulas bawang putih. Berupaya bantu kurangkan sakit tekak dan tonsil bengkak juga. Insya Allah tonsil kecut. Kalau batuk berkahak pun elok ambil bawang putih juga.

Kadang-kadang kita dah naik bosan batuk dan selsema berpanjangan walaupun dah makan ubat dari klinik. Kurangkan ubat, boleh cuba penawar daripada sumber semula jadi yang lebih selamat dan insya Allah tiada kesan sampingan jika diambil mengikut dos yang disarankan.

Set tingkatkan sistem imun tubuh Shaklee:
• Nutriferon
• Chewable Vita C Plus
• Garlic Complex

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat atau menyembuhkan sebarang penyakit.

===================================

Dapatkan produk dan ajukan pertanyaan tentang Shaklee melalui saya:
Hifzaila Hafni
SID Kota Kemuning, Shah Alam, Sepang
hifzaila.hafni@gmail.com
PM/Whatsapp 0194603094

Mengurangkan Sakit Gastrik semasa Berpuasa

Gastrik sering menyerang sewaktu bulan puasa. Ada yang memang betul menderita gastrik, tetapi ada yang menggunakan alasan untuk tidak berpuasa. Walau bagaimana pun, gastrik masih boleh dicegah dengan mengamalkan corak pemakanan yang betul dan mengikut panduan yang disarankan oleh doktor.

Pengambilan ubat yang berterusan tidak menjamin gastrik akan terus hilang. Lebih baik cuba atasi gejala gastrik dengan pengambilan suplemen yang betul dan pulih tanpa dadah (ubat).




Energizing Soy Protein (ESP)
Protein soya yang bersifat alkali, berupaya meneutralkan asid dalam perut yang mengakis dinding perut lalu menyebabkan gastrik. Sesuai untuk individu yang sering skip makan, boleh bancuh ESP ni dan minum. Makan tak ikut waktu boleh menyebabkan gastrik. Bancuh je ESP ni, sekurang-kurangnya perut tak kosong.

Ostematrix 
Pil kalsium yang selalu diambil bagi mereka yang kurang gemar minum susu. Amalan meminum susu semasa gastrik baik untuk meneuralkan asid perut seperti tindakan ESP tadi. Tapi jika tak suka atau tak boleh minum susu, boleh ambil pil kalsium ini.

Peppermint Ginger Plus
Tablet yang mengandungi halia dan pudina, untuk membuang angin dalam perut akibat gastrik tadi. Kalau susah sangat nak cari halia, boleh ambil tablet ni. Bila dah keluar angin tu, baru perut rasa lega.


B Complex
Gastrik boleh menyerang teruk pada sesetengah orang. Individu yang menderita sakit perut yang amat sangat tak digalakkan mengambil ubat tahan sakit dengan kerap. Kesannya sekejap sahaja dan anda akan berterusan sakit setelah kesan ubat habis. Boleh ambil B Complex untuk sakit akibat gastrik. Selain melegakan stres dan membuat kita bertenang, boleh bertindak sebagai alternatif kepada ubat tahan sakit.


Yang penting, kesemua di atas diambil mengikut dos yang disarankan. Jangan lebih. Dos yang sesuai insya Allah mampu mengurangkan rasa sakit gastrik tadi.

Tak salah mencuba dan berikhtiar, untuk jadi lebih sihat dan tenang menjalani ibadah puasa. Semoga puasa kita tahun ini dan seterusnya menjadi lebih baik. Insya Allah.

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat atau menyembuhkan penyakit.

======================================================================

Pertanyaan produk atau lebih info tentang Shaklee:

PM/Whatsapp: 0194603094 (Zaila) -- SID Kota Kemuning / Shah Alam / Sepang

Emel: hifzaila.hafni@gmail.com

Facebook: Tips Motivasi dan Kesihatan


Suplemen untuk Berpuasa

Alhamdulillah, dah 4 hari kita dalam bulan Ramadan. Maksudnya dah 4 hari kita berpuasa.

Saya dan suami setakat ni, alhamdulillah puasa okay. Tahun ni, kami sama-sama nak puasa dengan berhemah sikit - maksudnya nak kurangkan pembaziran dan ambil peluang nak turunkan berat badan.

Kurangkan makan nasi sewaktu sahur dan berbuka, kurangkan minuman berkafein, makan dalam kuantiti yang sedikit berbanding sebelum ini dan ambil suplemen.

Nasi, sememangnya sumber karbohidrat popular di Malaysia. Tapi, nasi perlu diambil dalam kuantiti yang betul. Jika tidak, badan kita akan mudah lesu akibat terlebih karbohidrat. Atau boleh memilih nasi daripada beras tak berkanji - untuk pilihan yang lebih sihat.

Minuman berkafein boleh diambil dalam kuantiti minimum, sebab kafein boleh menyebabkan kita cenderung untuk lebih buang air kecil. Dalam bulan Ramadan, dah tentu lah kita nak halang kehilangan air yang cepat daripada badan, jadi, kurang-kurangkan minum kopi dan teh. Selain tu, kalau amalkan suplemen pun kena kurangkan juga minuman berkafein sebab akan mengganggu proses penyerapan mineral dalam badan.

Mengurangkan kuantiti hidangan. Kita memang dah terbiasa dengan makan nasi bertambah dan dengan pelbagai pilihan lauk. Tapi, semasa bulan puasa, pengambilan makanan berlebihan perlu dikawal. Perut akan terkejut menerima makanan semasa masih kosong (sewaktu berbuka). Jadi, ikut sunnah, berbuka dengan tamar dan air dahulu. Diikuti dengan kuih-muih atau air manis (tapi jangan terlalu manis) dan makan dalam kuantiti yang sedikit dahulu.

Suplemen yang saya ambil sepanjang 4 hari berpuasa ni dan insya Allah hingga 29 hari berpuasa; multivitamin Vitalea (dengan formula besi), B Complex, Ostematrix dan ESP. Suami saya ada tambahan, Lecithin, nak bantu proses kurus.

Set Shaklee Ibu Menyusu
Vitalea, multivitamin yang membekalkan kebanyakan mineral penting untuk keperluan badan seharian. Dalam Vitalea jugak ada formula besi untuk tambah darah. Kalau kita ada Hb rendah, perlu ambik suplemen besi ni untuk bantu pembentukan sel darah merah.

B Complex menawarkan vitamin B yang lengkap untuk memelihara kesihatan yang baik, dan bantu menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga. B Complex saya makan untuk bantu saya jadi lebih tenang dan fokus. Juga untuk bekalan asid folik, yang perlu untuk wanita yang merancang untuk hamil.

Ostematrix, pil kalsium. Saya memang perlu suplemen kalsium sebab selalu sangat miss minum susu. Dan saya masih lagi menyusu, jadi kalsium dalam badan saya sebahagiannya dapat kat anak saya melalui susu badan. Dan kekurangan kalsium boleh kurangkan kejang, lenguh-lenguh dan sakit pinggang.

ESP untuk kurangkan rasa letih, kenyang dengan lebih lama. Minum masa sahur. Boleh campur dalam apa saja minuman kegemaran. Atau untuk kesihatan optimum sewaktu berpuasa, boleh ambik kombo ESP + Mealshakes + Performance Drink. Kekal cergas, aktif dan terhidrat semasa berpuasa. Insya Allah.

Set Mighty 3 Gems

Lecithin, kalau kes suami saya, tujuan untuk kurus. Lecithin ni akan bantu cairkan lemak dan kolesterol yang ada dalam badan. Untuk hasil yang efektif, makan selepas makan.



Walaupun berpuasa, itu bukanlah alasan untuk lemau dan letih lesu. Kita ada pilihan untuk jadi lebih sihat. Jadi, buatlah pilihan yang terbaik.

===================================================================

Untuk konsultasi dan pembelian produk Shaklee:

Zaila Hafni
SMS/ Whatsapp: 0194603094
Emel: hifzaila.hafni@gmail.com



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...