Bagaimana Saya Meningkatkan Bacaan Hb Semasa Mengandung

Teks & Imej: Zaila Hafni

Salah satu dilema ibu mengandung adalah bacaan Hb rendah.

Apa dia Hb rendah tu?

Senang nak faham, kurang darah. Hb tu hemoglobin. Hemoglobin ni peranan dia untuk angkut oksigen dalam darah. Maka kalau kurang hemoglobin, akan kuranglah oksigen yang diangkut dalam darah. Bila tak cukup oksigen, itu yang kita tengok orang yang Hb rendah ni selalu pucat, cepat letih, dan tak bermaya. Dan keadaan ni sangat bahaya untuk ibu mengandung. Sebab tu nurse dan doktor akan pantau betul-betul kalau bacaan Hb kita rendah.

Berapa bacaan yang dikatakan rendah tu?

Borderline reading adalah 11. Kurang daripada tu (9-10) memang kena top up dengan vitamin tinggi zat besi sebab mungkin kita tak ambik zat besi yang cukup dalam diet harian kita.

Saya juga salah seorang yang tergolong dalam kategori yang Hb rendah di trimester pertama. Tapi bacaan borderline lah. Tidaklah sampai terlalu rendah. Rupanya selama ni yang saya selalu penat dan letih walaupun cukup tidur dan rehat, kerap rasa berdebar tu antara tanda Hb rendah.

Masa check up pertama, terus nurse bagi Zincofer, multivitamin untuk ibu mengandung yang kandungan zat besi lebih tinggi berbanding Obimin. Kalau yang dapat Obimin tu, maksudnya Hb normal la tu. Kalau dapat Zincofer, maksudnya Hb rendah.

Saya mampu makan beberapa minggu sahaja Zincofer tu dek tak tahan pening dan rasa loya hingga ganggu kerja. Rasa nak tidur aje. Nurse memang dah bagitahu Zincofer ni memang kesannya macam ni dan saya dah bersedia tapi nampaknya saya tak boleh la nak telan lagi dah. Tak sanggup.

Saya bagitau nurse dan doktor, saya tak boleh continue Zincofer. Tak jadi kerja saya kalau sepanjang hari menahan pening macam tu. Saya cakap saya nak ganti ngan Shaklee. Saya bawaklah botol Vitalea tu tunjuk kat doktor. Dia kata ok boleh makan ni sebab ada iron tapi nak tau ok ke tidak, tengok bacaan Hb pada bulan berikutnya.

Saya ambil 1 tab saja. Kalau bandingkan kandungan zat besi (iron) memang jauh beza dengan Zincofer. Zincofer memang tinggi sangat iron dia.

Bulan berikut tu, bila check Hb -- tak memberangsangkan. Sedih jugaklah.

Lepas tu saya up jadi 2 tabs Vitalea, bulan seterusnya check up, nurse tak cakap apa pun. Yang di soundnya berat badan naik aje. Hb? Sepatah tak komen.

Bila saya tengok kat buku merah tu, rupanya reading ok! Alhamdulillah dah 11 ++  banding sebelum ni cukup-cukup makan.

Makanya, saya kena ambil 2 tabs Vitalea untuk bekalan zat besi yang cukup dan yang paling best saya tak pening :)

Jadi, saya continue ambil hingga sekarang.

Kalau kita ada pilihan yang lebih baik dan semula jadi (berbanding ubatan sintetik), baik ambik yang semula jadi, ye tak.

Untuk ibu-ibu mengandung yang ada masalah yang sama macam saya, saya sarankan ambil Vitalea ni. Bagus sangat, insha Allah. Lepas bersalin nanti pun elok diteruskan juga sebab nak menyusu.



Selain Vitalea, ibu mengandung juga digalakkan mengambil Ostematrix (tablet kalsium) bagi yang sukar minum susu

Pill box saya untuk sehari. 2 tabs Vitalea (hijau), 1 tab B Complex (kuning) dan 2 Vitamin C (putih)


Sebotol Vitalea ada 120 biji. Tahan untuk 2 bulan. Jadi kos multivitamin sebulan dalam RM40+ sahaja, dan anda dapat nutrisi yang lebih daripada nilai itu.

Harga sebotol hanya RM88.75 sahaja.

Boleh SMS atau Whatsapp 019 460 3094 untuk dapatkan Vitalea ni...saya boleh COD sekitar Kota Kemuning Shah Alam. Kalau pos ke seluruh Malaysia.


Pasta Bolognaise Telur?

Teks: Zaila Hafni

Rentetan tonsil bengkak kat anak, sekarang ni alhamdulillah bengkak makin surut tapi masih ada demam dan batuk berkahak.

Maka, kemanjaan beliau sangatlah ketara dan sikit-sikit nak ABAH. Huhu. Abah masuk bilik air, abah solat tak sampai seminit dah nangis-nangis panggil abah. Nak abah dukung. Layankan aje lah anak bujang kurang sihat.

Hari ni, Fuaad tak ke taska. Abahnya teman di rumah. Lagipun nak mengurangkan dia terdedah kat kawan-kawan yang batuk kat taska. Kurang imun Fuaad ni. Kadang makan Vitamin C Chewable tu tapi dihisapnya separuh, dilueknya balik.

Omega Guard curi-curi masuk dalam susu... cuma sabar sikit bau minyak ikan tulen pekat melekat semerbak harummmm itu. Mealshakes ok la sebab sedap kan rasa vanilla gitu nya.

Maka lunch dua beranak di rumah adalah yang tak de jual di kedai ye tuan-tuan dan puan-puan.

Ta daaa!!

Pasta dengan bolognaise telur katanya. Hehe.

Ok lah nak juga si Fuaad ni makan. Dia memang geng dengan abah... selera sama. Makanan eksotik macam ni ummi nye pantang sikit. Orang kampung tak reti makan. Reti bolognaise ayam, daging atau seafood aje. Tapi sebab sebenarnya Paksu Fuaad yakni adik saya pernah buat menu macam ni tapi dihancurnya telur dalam kuah bolognaise tu maka rasa dan rupanya adalah pelik. Maka saya memang pangkah la bolognaise telur. Hahah. Tapi versi husband saya ni lain... nampak sedap jugak. Macam sambal telur pun ada ni. Hehe.

Apapun, menurut laporan abahnya, banyak Fuaad makan. Berselera. Lapar agaknya. Ok la tu.

Kalau nak resipi, tanya husband saya. Hihi.

Misi Bangun Awal dan Kelab 5 Pagi

Teks: Zaila Hafni

Seminggu ni, alhamdulillah mampu bangun sebelum Subuh. Saya taklah kata saya bangun jam 5 pagi setiap hari tapi setakat seminggu ni, memang sebelum jam 5 tu sebenarnya saya dah automatik terjaga (walaupun belum melompat dari katil...ahaks).

Betul. Bila kita buat sesuatu memang lebih baik secara berkumpulan. Bukan tak boleh sorang-sorang tapi kadang-kadang kalau terbabas atau tersasar kita sukar nak get back on track.

Manusia hari-hari perlu motivasi. Carilah sumber motivasi anda.



Saya join group Kelas 5 Pagi , initiated by Kak Aishah Amin. Sebenarnya sebelum tu lagi saya memang cuba nak buat tapi selalu sangattttt terbabas. Agaknya tak cukup kental lagi tu. Dan sekarang yang paling best adalah kami sama-sama buat (saya dan suami). Kadang tu dia lagi awal bangun. Hehe. Nak tak nak bini kena la bangun sama ye tak.

Sebenarnya, banyak sangat manfaat bangun awal pagi macam ni. Tambah lagi untuk saya yang ada anak kecik ni, sangat membantu saya buat kerja-kerja rumah sementara anak masih tidur. Kalau tak, dia pun ikut sama nak 'tolong' yang mana memang tak siap-siap la jawabnya.

Dan lagi satu, kita rasa lebih segar dan cergas. Maklumlah masih pagi.

Setakat ni, memang alhamdulillah sangat. Dan saya rasa seronok. Cuma kuncinya adalah KENA TIDUR AWAL.

Bila dah bangun, boleh terus mandi. Banyak kebaikan mandi sebelum Subuh, antaranya boleh KURUSSS :D. Boleh teruskan dengan solat Taubat, tahajud, hajat dan solat sunat sebelum Subuh. Boleh baca Al-Quran juga.

Saya asalnya terinspirasi daripada Kelab 4 Pagi oleh Dato' Roslan Ab Hamid. Insha Allah dah lulus cemerlang sebagai ahli Kelab 5 Pagi, akan up ke Kelab 4 Pagi pulak.

Contoh Check List untuk Kelab 4 Pagi

Nak bangun awal macam ni, mula-mula aje susah. Lepas dah istiqamah insha Allah senang. Tapi kena yakin dan kena lawan tarikan selimut... huhu.

Yakin dan istiqamah...30 hari atau 40 hari, insha Allah sesiapa pun boleh.


5 Cara Atasi Mengantuk di Pejabat

Teks: Zaila Hafni
Imej: livestrong.com

Khamis!

Ada jugak orang yang lemau dan lesu pada hari Khamis. Tak mesti Isnin, kan.

Kenapa ya, kita rasa lesu, letih, mengantuk sewaktu kerja?



Saya kira ni bagi mereka yang bekerja dalam pejabat, bagi mereka yang banyak kerja luar, mungkin letih dan lesunya berbeza. Kalau bekerja di rumah, lagiiiii la ada masalah macam ni. Lagi besar dugaan pulak tu. Kain kotor bertimbun, drama bersiri best kat tv, pinggan kotor penuh sinki, mainan anak bersepah kat ruang tamu....tu pun boleh buat letih lesu juga (bila tengok..hehe).

Dipetik daripada WebMD.com, antara panduan yang boleh kita ikut untuk TIDAK RASA LETIH LAGI adalah:

1. Ambil sarapan. 
Walaupun anda jenis yang kurang ambil sarapan atau tak berapa lapar sangat waktu pagi, makanlah walau sikit. Sebabnya, ada kajian mengatakan dengan mengambil sarapan dapat mengurangkan rembesan hormon stres (kortisol). Selepas sarapan, ambil suplemen B-Complex. Suplemen ni boleh bagi rasa lebih tenang dan meningkatkan mood.

2. Makan dalam selang 3-4 jam. 
Tapi bukannya semua nasik ok! Small snacks. Untuk kekalkan paras gula yang stabil sepanjang hari. Paras gula tinggi tu yang buat mengantuk contohnya makan nasik lemak... opss. Makan parfait yogurt ke, granola / energy bar ke, potongan buah, cereal, protein dengan karbohidrat sikit dah ok.

3. Pilih makanan tinggi fiber.
Sebab mampu buat kita kenyang lebih lama dan tak craving for more foods. Pilihan terbaik untuk sarapan atau minum petang adalah Energizing Soy Protein (ESP). Tinggi fiber dan protein, dengan nilai GI yang rendah. Nak campur dengan apa-apa jus pun boleh. Atau bancuh dengan milo. Kalau saya bancuh dengan air suam aje.

4. Ambil omega-3.
Omega-3 selalunya diperolehi daripada ikan salmon dan tuna, minyak jagung, kacang walnut. Yang pentingnya omega-3 bantu tubuh menyimpan karbohidrat dalam bentuk glikogen (sumber tenaga dalam badan yang lebih baik daripada lemak). Omega juga baik untuk tingkatkan fungsi otak. Maka buat kerja pun efisien gitu. Kalau rasa kurang makan ikan atau apa-apa sumber omega-3 yang lain, ambil suplemen minyak ikan macam Omega Guard Shaklee. Sambil tu boleh bakar lemak juga :)

5. Kekal hidrat. 
Minum air secukupnya. 2-3 liter sehari. Air masak, sup, jus termasuk la sekali. Bukan air manis berkarbonat ye. Sebab aliran darah dalam badan kita perlukan air yang cukup untuk melancarkan proses-proses tubuh. Jangan risau kalau kena ke tandas selalu, minum banyak mestilah buang pun banyak. Takpe, tu salah satu cara badan menyingkirkan toksin dalam badan. Kalau nak kekal hidrat lebih lama, boleh juga ambil Performance Drink Shaklee, lebih baik daripada minuman isotonik lain yang tinggi gula.

Kalau mengantuk lagi, bawak-bawak la berjalan-jalan kejap atau basuh muka ke ;)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Untuk info tentang produk Shaklee atau peluang bisnes menjana duit ekstra setiap bulan, boleh hubungi:

Zaila Hafni
Whatsapp 019-4603094
Pengedar sah Shaklee Kota Kemuning, Shah Alam
Shaklee Business Advisor untuk #projek2ribu





Lecithin vs Omega Guard semasa Mengandung

Teks: Zaila Hafni
Imej: bumpsandbaby.com

Pagi ini, dapat satu mesej Whatsapp daripada kawan. Kawan saya ni doktor kat Kelantan. Alhamdulillah dia ok, terkesan banjir adalah tapi sedikit saja.

Dia tanya pasal suplemen Shaklee untuk ibu mengandung. Memang tepat lah saya nak jawab sebab saya dalam situasi tu sekarang :)



Kawan: 
ESP dengan Lecithin boleh tak diambil waktu mengandung? Ke tak digalakkan?

Saya (selepas sedikit kajian beserta pengalaman):
ESP insha Allah boleh, jangan lebih 3 sudu sehari. Moderate saja tau. Lecithin, aku tak galakkan sangat. Kalau nak kuruskan badan sikit masa mengandung, lebih baik ambil Omega Guard.

Kawan:
Itu lah aku terbaca jugak pasal benefit of Lecithin in pregnancy, katanya ni ada choline yang bagus untuk pembaikan sel. But apa yang aku belajar Lecithin never come across as an essential part during pregnancy.

Saya:
Kan...sebab tu aku pun tak galakkan sangat Lecithin masa mengandung. Lepas bersalin ambik better, sebab selain bantu bakar lemak, boleh lancarkan pengaliran susu - kalau saluran susu tersumbat atau kerap sangat bengkak susu.

Kawan:
What's your advise suplement Shaklee for pregnant mother?

Saya:
Aku cadangkan B Complex + Vitamin C + Vitalea + ESP + Ostematrix. In fact tu yang aku ambil sekarang pun. Masuk trimester 2 atau 3, nak start ambil Omega Guard.

Sekian perbualan kami. Hehe.


Lecithin vs Omega Guard semasa mengandung

Kalau niat nak bakar lemak masa mengandung, instead of Lecithin, baik ambil Omega Guard. Sebab Omega Guard selain bertindak bakar lemak, juga amat baik untuk perkembangan otak baby dan ibu juga. Maklum la Omega Guard ni minyak ikan tulen. Kalau biasa dengar Neuro Gain -- haa inilah 'neuro gain' Shaklee, si Omega Guard ni :)

Boleh baca lanjut pengalaman akak ni tentang Lecithin dan Omega Guard untuk ibu mengandung:
Makan Lecithin ketika Hamil - Boleh Ke?


Cadangan Full Supplement Set untuk Ibu Mengandung

> Ostematrix: 
Tablet kalsium, penting bagi ibu mengandung tak susah nak telan susu (major source of calcium). Boleh ambil 2-4 tablet sehari untuk keperluan kalsium ibu dan baby.

> Vita-lea:
Multivitamin dengan formula iron (zat besi). Macam obimin tapi Vitalea ada tambahan iron khas untuk naikkan bacaan hemoglobin (bagi yang kurang darah - low Hb). Masa pregnant ni, Hb saya borderline, jadi klinik provide Zincofer. Iron dalam tu terlalu tinggi - saya tak tahan. Pening dan meloya. Jadi saya ganti dengan Vitalea - 2 biji sehari. Kalau dah ambil Vitalea, jangan ambil Obimin atau Zincofer ye.

> ESP:
Sangat baik untuk ibu mengandung yang ada diabetes (GDM), sebab kadar pelepasan tenaganya perlahan...jadi paras glukosa tak mencanak naik. Saya ambil ni untuk bagi tenaga dan cergas sepanjang hari. Baik diminum sebagai early breakfast. Lately, saya suka mix dengan kurma. Rendam 3 biji kurma dalam air panas, then hancur-hancurkan kurma tu. Keluarkan biji. Tambah air masak sikit untuk jadi suam, then masukkan 2 sudu ESP. Kacaukan. Sedap sangat.

Ostematrix + Vita-lea with Iron Formula + Energizing Soy Protein (ESP)


> Vitamin C: 
Untuk kurangkan gusi berdarah, cegah selsema, batuk, sakit tekak, kerap demam. Masa mengandung even batuk sikit pun dah rasa seksa kan. Vitamin C lagi untuk cantikkan kulit juga. Selain tingkatkan immune system. Sebiji sehari. Kalau dok bersin-bersin, up jadi 2 biji.  
Sustained Release Vita-C


> B Complex: 
Elok diambil sejak merancang nak mengandung lagi. Let say 2-3 bulan sebelum. Sebab B Complex ni jugak ada folic acid untuk cegah kecacatan saraf tunjang pada baby (spina bifida). Ambil awal untuk bekalan awal dalam tubuh ibu, dan ibu kena teruskan hingga bulan ketiga kehamilan untuk pastikan perkembangan saraf tunjang anak yang baik semasa dalam kandungan.

Satu lagi, B Complex mampu bantu ibu lebih tenang, bertindak sebagai mood booster dan mengurangkan kemurungan. Kiranya semua benda tu fikir positifffff je. Boleh kurangkan stres dan tekanan.
B-Complex with Folic Acid


> Mealshakes: 
Untuk ibu mengandung yang agak teruk alahan atau morning sickness. Kalau kerap loya dan muntah-muntah, tak ada selera makan - boleh ambil MS. Bantu beri tenaga dan bekalkan nutrien penting untuk ibu dan baby. Memang masa 3 bulan pertama kita selalu tak lalu makan, tapi, dalam masa 3 bulan itulah baby sedang berkembang, yang mana ibu terpaksa beri nutrien yang cukup untuk perkembangan anak. Saya dulu pun paksa je telan makan walaupun tak lalu niiii. Memikirkan anak. Dulu tak tahu MS ni, so telan jugak la nasi dan yang sewaktu dengannya. MS ni macam multivitamin dalam bentuk serbuk. Dengan rasa vanila (dan sedap bau macam aiskrim). Dan sangat lah digalakkan ambil MS kalau anda nak telan susu mengandung lain pun muntah segala. Saya memang tak ambil susu mengandung. Tak tertelan langsung. Manis pulak tu. No no no.

> Omega Guard: 
Ni minyak ikan. Bukan minyak HATI ikan. Ni minyak ikan tulen bang! Eh. Selalunya bila dah masuk trimester 2-3 baru ambil ni. Saya plan nak ambil masa 7 bulan ke atas. Omega Guard selain untuk bakar lemak (baca: kurus), ibu mengandung elok ambil untuk membina sel otak bayi (dan otak ibu juga...kan selalu banyak urat putus selepas bersalin nanti huhu). Tapi hati-hati ye, kalau anda ada sejarah selalu bleeding, better hold dulu Omega Guard ni, sebab takut bertambah lagi risiko bleeding tu. Apapun tanya doktor dulu sebelum ambil, ok?

Meal Shakes + Omega Guard

Semasa mengandung, kita bukan sahaja jaga kesihatan diri, tapi juga untuk anak dalam kandungan. Yang paling penting, protein dan kalsium. Protein untuk pertumbuhan anak dan juga tenaga untuk ibu. Kalsium untuk pembentukan tulang dan gigi anak - yang mana kalau badan ibu kekurangan kalsium akan menyebabkan sakit-sakit badan, kejang otot, gigi luruh dan sakit pinggang sebab baby menyerap kalsium daripada tubuh ibu. 

Ibu mengandung perlu sihat, cantik, segar dan ceria! Selamat menempuh alam mengandung dengan jayanya :D

Kalau nak tahu harga set di atas, atau mahu mencuba atau nak beli untuk isteri anda - boleh hubungi saya Zaila di 019-4603094.

Anda akan dapat konsultasi percuma secara berterusan dan cara pengambilan suplemen dengan betul, insha Allah. 

Saya pengedar sah Shaklee kawasan Kota Kemuning, Bukit Rimau dan Sek 19-20 Shah Alam.

Produk boleh COD di kawasan di atas, atau dipos terus ke rumah anda.


Salam Maulidur Rasul 1436H

Teks: Zaila Hafni
Sumber: Youtube & Google

Salam Maulidur Rasul. Banyakkan berselawat ke atas Rasulullah. Jika belum atau jarang-jarang, mula sekarang. Yang dah biasakan diri, ganda-gandakan dan teruskan :)

Kalau masa sekolah dulu, sambutan Maulidur Rasul sinonim dengan perarakan, alunan selawat dan pertandingan nasyid. Ye - saya dulu masuk kumpulan nasyid tau. Those good old days hehe.

Sekarang ni, macam-macam jenis alunan selawat kita dapat dengar. Sedap pulak tu. Saya selalu dengar UNIC. Eh UNIC sekarang tak sama macam dulu. Lagu-lagu depa sedap tau. Sambil kita dengar, kita terikut sama. Tak sedar kita dok sama-sama ikut selawat.

Moh sama-sama banyakkan selawat hari ini. Saya suka yang ini:





Nota Syukur (Kelebihan Berselawat)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...