Kuih Raya Sedap Tak Boleh Tahan


Teks & Foto: Zaila Hafni

Semalam, pegi ambik kuih raya yang dah siap. Ada pulak yang teringin nak makan lagi lepas raya ni.

Mujur akak kuih ambik order lagi.

Tak dinafikan memang kuih-kuih raya dia sedap-sedap. Saya sebagai pembeli sejak 2009 memang mengaku kuih raya dia tak berubah rasa. Memang maintain.

Selain harga yang berpatutan, kuih dia pun tahan lasak, tak senang hancur, rasa dah memang sedap. Secukup rasa. Kalau sekali rasa pun memang terasa dah sedap dia. Cewah.

Nak mencari rumah akak kuih ni, kemain pusing-pusing kitorang walaupun sebenarnya tak jauh mana pun. Tapi sebab tak biasa. Guna Waze, Google Map semacam hampeh sebab line internet tak kuat. Dok searching GPS je. Grrr.

Tapi last last husband jumpa jugaklah rumahnye. Memang dekat saja pun kalau guna jalan satu lagi. Kahkahkah.

Lepas tu bergegas pulak nak beli susu anak. Mujur Econsave tutup lambat. Dan nak jadi rezeki, memang tinggal satu je pun. Kalau tak, mana pulak nak gagau susu tu. Dah la licin terus dah susu kat rumah. Agagagaga.

Sekian kegiatan malam semalam. Bisnes kecik-kecik macam tu lah. Hehe.

Pentingnya Bangun Awal Pagi

Teks: Zaila Hafni

Sedar ke tidak, kalau kita terlajak tidur hingga terlepas Subuh atau sempat Subuh gajah, satu hari rasa bengong semacam.

Serba tak kena.
Pening.
Tak boleh fokus.

Waktu pagi waktu paling produktif. Kalau bangun pagi dengan positif, siapkan kerja-kerja yang susah dulu, sebab tenaga masih banyak. Fokus pun tak lari.

Nak baca Quran pun, waktu pagi lepas Subuh tu yang paling baik. Nak study, kerja-kerja yang perlu tumpuan pun elok dibuat pagi-pagi. Suri rumah elok juga siapkan kerja-kerja rumah awal pagi sebelum anak-anak bangun. Taklah terkejar-kejar. Tenaga pun masih ada.

Waktu pagi juga berkat. Murah rezeki.

Jangan lupa baca doa pagi juga!

Jom berpagi-pagi. Semoga kita beroleh rezeki dan keberkatan hari ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...