Tip Lipat Baju Pantas

Teks: Zaila Hafni
Imej: Google

Lepas raya ni, ada banyak tak baju bertimbun nak kena lipat? Mesti ada khennnn... hari tu sibuk beraya kat kampung, sekarang ni asal weken dah sibuk open house raya pulak. Celah mana nak lipat kain?



Ok meh akak nak share cara lipat kain yang pantas diperturunkan daripada mak mentua akak.

Tip paling utama untuk percepat proses melipat atau menggantung baju adalah -- baju dah SEDIA DITERBALIKKAN.

Akak mula-mula tak percaya tip mak mentua ni tapi itulah dia rahsia beliau uruskan baju bajan dengan begitu pantas dan efisien. Mak mentua tak ada baju bertimbun tak berlipat ye. Hari-hari lipat kain weh. Akak is kagum yakmat!

Maka akak pun folo tip ni. Masa nak jemur kain, baju semua dah diterbalikkan. Kecuali tshirt berkolar atau seluar tebal sebab takut bahagian dalam lambat kering. Lain-lain baju anak, tshirt round collar, seluar tido semua akak dah terbalikkan siap-siap. Jadi masa kita angkat kain tu nanti banyak baju dah siap terbalikkan tinggal nak lipat atau gantung saja. Sebenarnya nak terbalikkan baju masa dok lipat tu kadang yang ambik masa menjadikan kita dok lipat baju lama sangat atau tak sudah-sudah, betui dak?

Cubalah try kalau tak percaya.

Ikutkan mak mentua akak, sebelum masuk mesin basuh lagi beliau dah terbalikkan dah. Lagi maju. Akak ikut dan, kadang masa basuh tu main masuk je dalam mesin kahkah. Masa sidai baru akak terbalikkan. Boleh la jugak. Tapi kalau masa basuh dah terbalikkan, nak menjemur jadi cepat la. Mana-mana sempat la.

Begitulah tip nya.

Tapi, ada yang kata karang basuh baju tak bersih pulak atau nanti warna baju cepat pudar bila dijemur bahagian depan.

Hmm terpulanglah. Pada akak ok je cara ni, so akak folo je macamana mak mentua akak buat.

Tapi satu lagi cara nak lagiiii cepat urus baju ni (yang ni tak folo mak mentua tau), baju anak-anak akak masukkan dalam bekas/bakul masing-masing tanpa dilipat pun. Tapi dah siap diterbalikkan dah la pastinya! Hahaha. Akak lipat baju akak ngan hasben je. Opssss. Takpalah kan janji setel dan senang nak ambik.

Sekian tip lipat baju yang dibawakan khas oleh menantu yang tak boleh lawan skil mak mentua dia lipat baju terpantas. Kihkihkih


No comments:

Post a Comment

Ada soalan? Komen di sini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...