3 Sebab Utama Susah Kurus dan Cara Atasinya

Teks: Zaila Hafni

Akak dalam fasa restart misi kurus akak. Dalam pada dah berjaya turunkan hampir 6 kg dalam 3 bulan, akak tak jaga makan dan work out, naik balik 3 kg. Huwaaaaa!

Sempena bulan Rejab yang mulia ni, akak nak istiqomah kurus balik. Ada 3 bulan lagi Rejab, Syaaban, Ramadan untuk baiki cara pemakanan dan jaga badan sebelum Syawal.

U know what I mean right? To look good in Raya pictures, of course!

Diri sendiri pun geram tengok perut ke depan. Beli dah bengkung tapi rasa sesak ya robbi sebab ukur lilit melampau. Kah kah keji betui.

Tak apa, tak apa. Actually bukan tak reti atau tak tahu nak jaga makan tapi napesu mengatasi. Burok perangai betui lah.

Nah akak share 3 sebab utama orang susah nak kurus, siap dengan cara nak atasi masalah tu sekali. Harapannya akak insaf lah sebab penat tulis ni. Dan jangan kecam akak yang belum kurus ni tawww. Akak pun kesentapan masa nak menulis ni ha.

Sumber: health.harvard.edu



SEBAB PERTAMA: IKUT NAFSU

Kita dah cukup makan tapi dok ikut nafsu nak mengunyah itulah, inilah. Nak rasa ini sikitlah. Eh rugi kalau tak makan makanan ada banyak ni. Orang belanja, rugi kalau tolak. Ikut sukatan, kita perlu makan sekadarnya saja. Tapi sebab ikut nafsu, itu yang jadi berlebih-lebih lemak tu.

Cara atasi: Perlu stick to the meal plan. Sangat perlu tahan nafsu. Kalau teringin sangat pun jamah dalam kuantiti sikit saja bagi lepas teringin.


SEBAB KEDUA: TAK TAHU CARA NAK KURUS

Kita nak kurus tapi tak tahu macamana. Kurus dengan tak makan malam, kurus dengan produk-produk viral, kurus dengan ikut orang tanpa ilmu, kurus dengan tak makan nasi dan macam-macam lagi. Sebab tu tak kurus-kurus sebab kita tak tahu cara.

Cara atasi: Buat bacaan tentang pengurusan berat badan, jenis-jenis diet, tanya pakar pemakanan, boleh juga risik-risik dengan kawan yang dah berjaya kurus cara sihat dan selamat. Paling kurang follow jelah Kevin Zahri. Banyak tips kurus dia share. Kat IG dan Pinterest pun banyak, janji rajin nak baca dan kaji. Lepas tu baru decide nak kurus dengan cara yang mana sesuai dengan kita.


SEBAB KETIGA: AZAM TAK CUKUP KUAT

Asyik azam tahun baharu je, tapi tak ikut pun. Set je azam tapi tak ada plan dan action. Asyik berlapar tapi tak kurus-kurus, tambah gemok lagi ada. Sebab azam kurus tu tak cukup kuat. Kita nak kurus tak cukup motivasi. Orang sekeliling pun tak ada yang bantu merealisasikan azam kita tu. Lagi parah.

Cara atasi: Kena tulis target weight berapa, to be achieved by when. Tulis juga the Big Why nak kurus. Nak sihat ke, nak elak penyakit ke, nak tingkatkan confidence level ke, whatever your reason is. Cari kawan yang menyokong. Involve dengan circle of friends yang sama-sama nak kurus. Dah kalau takde sangat, pi skodeng kat IG, berlambak motivasi, insya-Allah. At least this works for me. Search hashtag #eatclean, #eatcleanmalaysia, #pinggansihat . These could help a bit to make your resolution 'stronger'.

Semoga dengan 3 sebab ni, beserta cara nak atasinya sekali ni dapat bantu korang revise balik plan kurus korang tu.

Akak memang ke laut sikit ni, asyik melayan makanan yang hasben dok tapau. Kemain dia, geram betui akak tau. Actually I can still enjoy the foods he brought home, it's just that I need to control the nafsu to eat more than required.

Bab sukatan makanan ni, nanti lain kali la akak share. Tetiba rasa sentap baca kat atas ni ha. Panas rasa muka sendiri. Kah kah.


6 Tumbuhan Terbaik untuk Diletak dalam Rumah

Teks: Zaila Hafni

Akak ralit dok baca NST, terjumpa 1 artikel yang share pasal tumbuhan yang bagus diletak dalam rumah bukan hanya sebagai hiasan malahan membantu membersihkan udara persekitaran dan dalaman rumah.

Rupanya bila letak indoor plants ni, kajian ada mengatakan mampu tingkatkan produktiviti dan kreativiti juga.

Ini 6 indoor plants terbaik yang dikongsikan oleh Kathy B. dalam kolum Home Improvement, NST, Feb 28, 2019.

1. Dieffenbachia
2. Pothos
3. Aloe vera
4. Spider plant
5. Jade plant
6. Ficus

Bolehlah cari indoor plants ni untuk baiki kualiti udara di rumah sekaligus mencantikkan rumah.

Kenali Tanda Keracunan Makanan

Teks: Zaila Hafni

Pagi ni, tak menahan-nahan akak nak ke toilet. Perut memulas, isi perut tak sesabar nak keluar. Peluh menderu-deru habis lencun kepala. Lepas tu loya tapi mujur tak muntah.

Aduh, agaknya food poisoning gini ni. Akak pernah kena lagi teruk dari ni. Azab jugaklah lemah lembik badan oi.

Tadi akak google saja nak check betul ke simptom yang akak alami ni sebab food poisoning. Maka ini dapatan akak.

KERACUNAN MAKANAN
Sumber: www.mohklik.moh.gov.my

Apa itu keracunan makanan?

Keracunan makanan ialah apa jua penyakit yang disebabkan oleh pengambilan makanan atau minuman yang tercemar.

Dilaporkan bahawa terdapat 6624 kes keracunan makanan pada tahun 2003 (kadar insiden 26.44/100,000 penduduk).

Apa yang menyebabkan keracunan makanan?

Punca keracunan makanan:

1. Bakteria atau racun (toksin) bakteria tersebut dan virus
2. Bahan kimia seperti racun serangga dan racun rumpai
3. Logam berat seperti tembaga, raksa dan plumbum
4. Tumbuhan dan hasil laut yang beracun seperti kulat, cendawan dan hasilan laut bercengkerang seperti kekerang

Apakah tanda dan gejala keracunan makanan?

Tanda dan gejala keracunan makanan bergantung kepada :

1. Keracunan tersebut
Kuantiti/jumlah bakteria, virus atau agen penyebab toksin yang telah dimakan
2. Umur seseorang
3. Sistem ketahanan badan (imuniti) seseorang

Pesakit itu mungkin akan mengalami :

Rasa loya
Cirit-birit
Muntah-muntah
Sakit perut
Berpeluh/demam
Sakit kepala

Apakah kesan (komplikasi) daripada keracunan makanan?

Keracunan makanan boleh mengakibatkan kematian jika tidak mendapat rawatan awal. Ia juga boleh mengakibatkan kecacatan seperti lumpuh atau sakit sendi-sendi yang berpanjangan (kronik).

Apakah yang menyebabkan terjadinya keracunan makanan?

Antara sebab terjadinya keracunan makanan ialah:

1. Makanan ditinggalkan pada suhu bilik untuk tempoh yang lama (lebih dari 4 jam)
2. Makanan tidak dimasak dengan sempurna
3. Makanan tidak disimpan dengan baik (makanan yang mentah di disimpan bersama dengan makanan yang telah dimasak)
4. Makanan yang telah sejuk tidak dipanaskan dengan sempurna
5. Makanan yang beku seperti daging tidak dinyahbekukan dengan sempurna sebelum dimasak
6. Memakan lebihan makanan secara terus tanpa dipanaskan dengan sempurna
7. Kaedah penyediaan makanan yang tidak bersih
8. Makanan tersebut disediakan oleh orang yang menghidapi atau pembawa penyakit yang disebarkan melalui makanan seperti typhoid dan taun

Bagaimana untuk mengelakkan keracunan makanan?

Cara-cara untuk mengelakkan keracunan makanan:

1. Sentiasa menjaga kebersihan
2. Basuh tangan dengan betul sebelum menyentuh makanan
3. Basuh tangan selepas keluar dari tandas
4. Basuh dengan bersih permukaan tempat makan atau penyediaan makanan dan peralatan yang digunakan untuk menyediakan makanan
5. Pastikan kawasan dapur bebas dari serangga dan haiwan seperti tikus dan haiwan-haiwan yang lain
6. Sentiasa pisahkan makanan mentah dari yang telah dimasak:
Asingkan daging ayam dan makanan laut yang mentah dari yang telah dimasak
7. Gunakan peralatan seperti pisau dan papan pemotong yang berbeza untuk penyediaan makanan yang belum dimasak
8. Simpan makanan yang telah dimasak dan yang mentah didalam bekas yang berbeza untuk mengelakkan dari pencemaran silang
9. Sentiasa masak dengan sempurna
10. Masak dengan sempuna, terutama sekali daging, ayam, telur dan makanan laut
11. Panaskan makanan atau lebihan makanan dengan sempurna
12. Sentiasa simpan makanan pada suhu yang betul
13. Jangan tinggalkan makanan pada suhu bilik lebih dari 4 jam
14. Simpan semua makanan yang telah dimasak dan yang mudah basi didalam peti sejuk
15. Sentiasa gunakan air dan bahan mentah yang bersih
16. Minum hanya air yang telah dimasak atau air minuman yang dibotolkan/berbungkus.
17. Pilih makanan yang segar dan berkhasiat
18. Basuh buah-buahan dan sayur-sayuran dengan sempurna jika dimakan mentah (ulam, salad)
19. Sentiasa pilih kedai makan yang bersih jika makan diluar
20. Hindari dari gerai/kedai makan yang kotor

Apa yang perlu saya lakukan jika mengalami keracunan makanan?

1. Segera ke klinik atau hospital untuk mendapatkan rawatan
2. Simpan makanan yang disyaki untuk siasatan oleh Pegawai Kesihatan
3. Pastikan tiada orang lain makan makanan tersebut
4. Maklumkan dengan segera Pejabat Kesihatan Daerah yang terdekat

Elseve Express Hair Refresher

Teks & Foto: Zaila Hafni

Akak payah nak jumpa produk rambut yang akak sesuai dengan akak. Kalau syampu tu, memang selalu gaklah tukar-tukar sebab tak ngam la tak sesuai la tak best la. Conditioner rambut pun sama gaklah cuma biasanya akak beli yang sama brand dengan syampu. Baru sedondon gitu ha.

Sekarang ni ada satu produk rambut yang akak sukaaaa sangat. Mula-mula akak beli sebab murah. Labelnya tulis Express Scalp Refresher. RM5 kot kat Guardian masa tu. Produk baharu, entahlah apa kebenda tapi akak tetap nak cuba.

Bila dah pakai... uiiii best uiiii!

Sejukkkk rasa kulit kepala sebab dia ada menthol. Then gatal kepala pun dah kurang. Rambut pun wangi baq hang.

Refresher ni ada pure clay + menthol. Bila apply kat kulit kepala akan beri rasa nyaman dan sejuk, kurangkan minyak pada rambut dan rambut lagi senang diurus. Dibuat khas untuk kulit kepala dan akar rambut berminyak.

Sekarang ni harga sebotol kecil 100 ml ni dalam RM18-20 depend beli kat mana.

Watson ke, Guardian ke, supermarket ke.

Nak lagi best, pakai sekali dengan syampu dan perapi rambut dari range yang sama - Elseve Extraordinary Clay.

Iklan tak berbayar ni. Cuma perkongsian pelanggan yang berpuas hati. Hehe.


Misi Kurus

Teks & Foto: Zaila Hafni

Dekat 2 bulan dah since akak sign up dengan personal trainer dalam misi nak  menguruskan badan.

Bulan pertama alhamdulillah. Bulan kedua terbabas sikit. Bulan ketiga ni moh le kita insof kembali.

Tak banyak lagi dah nak sampai target weight cuma hmmm itulah godaan sikit pun tak mampu nak tepis. Kohkoh

Apapun yang tensionnya mana pi buku Eat Clean akak ni. Musykil betul hilang pi mana tak tau. Kan akak dah lost ni.

Mujur ada lagi buku resipi sihat yang lain. Hehe

Moh la kita buang lemak-lemak semua ni. Kata nak kurus menjelang hujung tahun khennnnn.

Akak kurangkan nasi. Ratah lauk je banyak. Nasi yang ada kat rumah pun yang kurang kanji, tidaklah selera sangat nak makan. Hahahahaha tapi hasben akak suka... aku raikan je. Ngeeee


Resolusi Kurus

Teks & Foto: Zaila Hafni

Akhirnya tiba Oktober. Lagi 3 bulan nak habis dah tahun 2018.

Apa resolusi korang yang dah tercapai atau hampir tercapai? Kadang fikir balik rasa cepat betul dah 9 bulan berlalu, apa sajalah yang kita dah buat ye dak?

Macam orang lain jugak, akak pun masukkan resolusi kurus dalam azam 2018. Tapi sepanjang tahun sejak Januari sampailah lepas raya tak insof juga. Ada percubaan tapi asyik terkandas je. Maka bukan main badan mengembang dengan jayanya. 

Di saat akak dah tak muat pakai seluar kegemaran akak, baju yang selama ni selesa makin ketat sendat padat, akak dah rasa... Sudah! I can continue being like this. I want to get back my previous healthy weight, I want to fit in my old nice comfortable clothes. And most importantly I want to get rid of this belly fat. Ya ampun... silap hari bulan memang orang ingat akak pregnant padahal penuh lemak je!



Starting last September, akak minta kawan akak yang ada buat personal coaching for fitness untuk train akak. Akak sign up for 1 month je, seminggu sekali meaning I only have the coaching session 4 times. Jadilah tu, akak nak guide from the expert. Takdelah kejap akak aerobik, lepas tu stop sebab bosan. Kejap akak buat home work out lepas tu stop sebab macam tak efektif je. Makan pun kejap jaga banyaknya tak jaga. Gemok la kau.

After one month, upon completing the session, akak syok sangat. I managed to lose about 4 kgs and feel so excited! 

Nak turun berat tak sesukar yang dijangka bila ada guidance yang betul. Set attitude yang betul juga. Kena kuat sangat tahan nafsu selera serakah. Alhamdulillah husband gives his support dengan belikan akak yoga mat and body composition scale. When do groceries pun, dia yang selalu top up salads. Well, salad dia pun enjoy makan instead of sayur lain dia agak memilih. Itu pun faktor penting juga untuk pastikan proses 'pengkurusan' berjaya.

Akak target to achieve ideal BMI by end of this year. Another 10 kgs to shed off. 

Semoga akak terus istiqomah. Kurus untuk sihat. 

Sesapa nak jamu mata tengok menu sihat akak, boleh follow Instagram @zaila.h ye. Sesekali ada gak akak share resipi kat blog The Dapur Diary (klik sini -- www.thedapurdiary.wordpress.com).


Singa Lapar

Teks: Zaila Hafni

Anak-anak dah tido semuanya. Baru terasa tenang, aman, nyaman, damai malam ini. Dingin pulak tu, tengah hujan. Alhamdulillah.

Tadinya, dengan hiruk pikuk depa berlari sana sini. Kejap kejap nak makan. Kejap kejap kejar kejar. 

Mainan bersepah-sepah. Baju tersusun tinggi yang akak lipat nak masukkan ke rak baju, roboh. Ambik plastik tepi pintu depa koyak-koyakkan dan tinggal.

Kejap kejap nak minum air. Nak susu. Berebut botol air. Abang ketuk kepala adik, adik balas. Adik cucuk mata abang, abang nangis.

Akak suapkan makan, diluek-luek. Nak makan sendiri. Buka peti ais, sebiji sebiji anggur diambik lepas tu bergolek atas lantai. Nampak cheese, nak cheese pulak.

Akak memang dah serabut gila. Lepas susun semua baju, akak tutup lampu, terus baring atas katil. Depa diam kejap abahnya bagi tengok telepon.

Tak lama dengaq dah sora meraung-raung nak tepon. Tu tandanya abah dah ambik balik dan off henpon la tu. 

Akak bangun dan angkat depa masuk bilik. 10 minit diam terus. Dah memang mengantok tapi dilawan. Ehhhh!

Minggu ni banyak juga akak menyinga. Tahap singa lapar gitu. Maroh aje kejenya. 

Geram wei. Penat kot kemaih mainan berulang kali. Kotak besar penuh mainan tu dah 2 hari berturut dituang semua isinya. Disuruh simpan boleh cakap tak nak.

Geram jugak. Sehari entah berapa kali sapu sisa makanan sepah merata ceruk. Suruh duduk makan dendiam kat dapo, masing masing buat dek. Haihhhh

Geram lagi satu. Tak boleh langsung on tv sebab anak sorang tu takut kalau iklan Awang Khenit keluar. Jadi semua orang takleh tengok tv. Tutup tutup. Bawak lari remote. Ehhhh hang ni anak oiiii

Akak rasa macam nak berendam dalam bath tub isi ayaq ais ja tadi untuk memadam api kegeraman dan kemarahan. Syaitonnn betui mengapi-api akak supaya maroh maroh maroh!

Itulah. Kurang istighfar jugak gamaknya ni. Hormon tak stabil lak tu.

Harapnya esok akak dah kembali normal lah.


Dah kenapa pisang plak ni?

Lapoooo. Haha





Mamee Monster Biskidz Sedap

Teks & Foto: Zaila Hafni


Anak akak terpengaruh dengan iklan Ejen Ali yang sedap mengunyah Mamee Monster Biskidz.

Hari tu cari di 99 Speedmart tak ada. Mujur jumpa di Tesco. Terubat kecewa dia. Laju masing-masing makan. Zup zap habis 8 mini packs.

Biskut ni memang sedap pun. Nipis dan rangup. Kena handle with care sikitlah sebab senang hancur.

Yang anak makan ni perisa susu. Ada juga perisa coklat.

Cubalah. Mak budak pun suka ni. Ngeeee.


Susu yang Rasa 'Lembu' Sangat

Teks: Zaila Hafni

Semalam akak saja nak try breakfast cornflakes dengan susu, dah lama tak makan. Bubuhlah sesenduk cornflakes ke dalam mangkuk, lalu tuang susu segar dalam 3/4 cawan gitu.

Sudukan ke mulut. Adalah dalam dua suap, lepas tu dok terfikir-fikir nak habiskan ke tidak.

Apsal susu ni rasa pelik. Rasa terlalu 'lembu'. Haa gitu.

Sumber: ohbulan


Senang citer macam susu lembu fresh baru perah gitu lah. Huish kembang tekak akak tak boleh nak telan. Berlalu sahajalah semangkuk cornflakes tu. Anak bujang pun takleh telan, tak sedap katanya. Anak bujang nombor 2, boleh minum tapi tak habis, dia pun rasa pelik.

Akak bagitau kat hasben, pelik rasa susu ni. Dia kata, okey je.

Okey je? Huhhhhh dia boleh telan la tu. Dan dia pun kata memang ginilah rasa susu fresh ni.

Aaaaaa fine. Nampaknya susu tu biaq hasben akak je lah habiskan. We ols tak sanggup wei.

Jadi semalam agak tunggang langgang breakfast akak, dan tahu tak effect dia memang sepanjang hari. Well, without power breakfast, kucar kacir hidupmu. Akan rasa kejap-kejap lapar, asyik nak makan mengunyah dan habih timing lari.

Beza sangat dengan hari akak ambik breakfast yang (sedikit) berkualiti, tenaga pun tak sama level. Semalam buleh mengantuk yakmat pepagi tu lantas lepas Subuh, reyup terus dengan anak-anak. Adudududu

Entah semalam apsal tenaga habih masuk ke longkang. Aerobik pun cuti semalam. Tapi petang tu, ikut hasben pi kedai buku dan-dan cerah bercahaya hidup akak setelah berjaya beli novel Pulang dan majalah Nona kaver anak-anak Anwar Ibrahim. Keh!

Jadi, pastikan u ols ambik power breakfast supaya kelangsungan hari yang lebih cemerlang. Ewah.


Telur Separuh Masak, Roti Bakar

Teks & Foto: Zaila Hafni

Dalam misi akak nak menurunkan berat badan ni, akak cuba pastikan akak ambik breakfast yang boleh empower hari akak seterusnya.

Akak cuba kurangkan kafein, kalau tidak pepagi mesti mau kopi. Konon nak cerahkan mata tapi manaaaaa kalau dah mengantuk tu kutidur juaaaa.

Sehari dua ni, akak try telur separuh masak dengan roti bakar. Dan teh hijau suam. Memang macam duhhhh tapi okey je to start the day.

Kalau tak before this akak suka goreng telur then apit dengan roti buat sandwic. Tapi sebab misi kurangkan makanan berminyak, i opt for telur rebus or separuh masaklah.

Cuma yang menjadi masaelah adalah telur separuh masak tu kurang menjadi hari ni. Semalam agak okey. Agaknya semalam rendam dalam air mendidih lama sikit. Hari ni tak menyabar nak makan sebab lapaq dit dit. Semalam makan yong tau fu je. Ehhh

Sudahnya telur 1/3 masak hari ni akak poach kan je. Didihkan air sikit dalam kuali then masukkan telur tadi, biar telur putih tu mengeras sikit. Telur kuning tu akak biar separuh keras je. Dah tu, masuk dalam mangkuk dan silakan tuang kicap Jalen dan lada sulah. Peh sedap gak tapi takleh lawan sedap telur separuh masaklah.

Gini haa rupanya telur yang di-poached.

Alhamdulillah dah setel breakfast. Kejap lagi aerobic session macam biasa. 


Power Breakfast

Teks & Foto: Zaila Hafni


Pagi ni, akak korek balik buku panduan pemakanan diabetes akak yang dapat masa mengandung dulu. Bukan apa akak nak revise balik cara dan portion makan yang betul, bukan sekadar suku suku separuh je. 

Dalam pamflet panduan tu, agak lengkap dan mudah faham untuk akak ikut. Ada keterangan sukatan yang betul dan saiz hidangan yang sesuai untuk orang diabetes tapi yang takde diabetes pun boleh je ikut.

Akak tak kata akak ada diabetes tapi risau tu ada juga sebab chances nak dapat memang agak tinggi since masa mengandung tiga orang ni, memang akak ada GDM (gestational diabetes mellitus). Dok rasa letih lesu sangat ni risau jugaklah kot gula darah tinggi ka lagu mana. Berat badan pun naik ni.

Hari tu check BP pun agak tinggi 132/90. Jadi elok sangatlah makan dengan cara yang betul bukan ikut nafsu je. Huhu walaupun susah tapi terpaksalah.

Sarapan tadi, roti bakar dua keping, sikit garlic spread, keju cheddar sekeping, daun salad sehelai, telur hancur dua biji, kacang panggang. Air, teh hijau suam.

Semoga mampu istiqomah lah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...