Ubat Batuk Tak Mengantuk

Teks & Foto: Zaila Hafni

Kalau dulu ubat batuk ni memang sinonim lah dengan mengantuk. Makan ubat batuk, tak boleh buat kerja apa. Driving paling bahaya sekali. Jadinya solusi dulu, bila batuk makan ubat batuk, mengantuk. Kena rehat iaitu tidur.

Tapi beberapa tahun kebelakangan ni, rasanya banyak dah ubat batuk yang tak bagi mengantuk. Dalam bentuk pil pun ada tapi akak tak pernah lagi dapat ubat batuk pil. Lately ni selalu dapat ubat batuk jenama Prospan, ubat batuk herba katanya. Tak mengantuk.

Ubat batuk ni untuk budak pun boleh. Ikut sukatan yang ada tulis kat kotak. Seisi keluarga boleh pakai ni.

Banyak dah klinik bagi ubat batuk jenis ni. Oklah untuk batuk-batuk biasa. Kat farmasi pun ada jual kot. Tapi akak biasa dapat ni bila jumpa dokter.

So sekarang ni, even kau batuk dan makan ubat batuk, tak mesti nak kena tidur je manjang ye. Hehe

No comments:

Post a Comment

Ada soalan? Komen di sini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...