Tren Dulu Tren Sekarang

Teks & Foto: Zaila Hafni

Baru-baru ni akak jadi pengguna tren untuk 2 minggu. Akak ada kursus.

Setelah agak lama meninggalkan arena mengangkut diri dengan pengangkutan awam, akak agak teruja juga nak alami pengalaman ni semula.

Memula terkial-kial juga nak biasakan diri, nak beli tiket. Tapi lama-lama dah terror, siap tak guna tiket dah, guna kad Touch n Go aje, senang yakmat.

Tapi kalau nak beli tiket pun, taklah susah pun. Mesin tiket alhamdulillah kebanyakan ok. Ada banyak mesin dan orang tak beratur panjang pun macam dulu kala. Mesin pun efisien je akak tengok. Bezanya, tiket tu dalam bentuk token bukan tiket kertas atau kad. Jadi suatu perkembangan yang bagus di situ sebab mudah dan tiada pembaziran.

Lagi pemerhatian tentang sistem pengangkutan awam (tren dan bas RapidKL) sekarang berbanding zaman akak jadi pengguna tegar 6-7 tahun lalu:

1. Tempoh menunggu singkat. 2 minit, 5 minit, 10 minit akan datang tren seterusnya. Peak hours kedatangan tren agak kerap.

2. Masih boleh bayar guna kad Touch N Go. Tambang lebih murah. Kalau mahu tambang lebih murah, langgan pakej 7 hari atau 30 hari. Sesuai bagi golongan yang menggunakan tren atau bas dengan kerap.

3. Air-cond kuat. Haha ini ada pro and cons. Pro, bila ramai orang dalam tren, kau tidaklah kepanasan. Bau tak menyenangkan pun kurang. Cons, rasa beku otak dek tertimpa deruan air-cond kalau betul atas kepala.

4. Makin ramai penumpang yang behave. Pandai beratur untuk masuk tren/bas. Tak bertolak-tolak masa pintu tren dibuka. Yang bagi tempat duduk pada golongan memerlukan pun biasa sangat dah tengok. Takdelah selfish sangat dah orang Malaysia ni.

Itu antaranya lah. So far, puas hati dengan servis LRT. Siap bawak anak pi jenjalan lagi naik tren. Mudah.

Korang kalau nak cuba, bolehlah angkut sekeluarga. Sesekali tak payah bawak kereta. Banyak juga mall yang dekat dengan stesen-stesen LRT.

KLCC, KL Gateway, Subang Parade, Amcorp Mall.

Resipi Homemade Nugget Simple dan Cepat

Teks & Foto: Zaila Hafni

Nugget ni, tak kira budak ke mak bapak budak semua suka makan ye dak?

Tapi itulah, kadang nugget yang kita beli frozen tu banyak sangat pengawet, bahan perasa semua. Sesekali makan tu ok je pada akak. Tapi elak kerap sangat.

Maka atas inisiatif nak jugak makan nugget banyak tapi nak perasa tambahan dan yang sewaktu dengannya, akak buat sendiri je kat rumah.

Homemade nugget gitu ha.

Ala biasa dah orang dok buat sendiri kan sekarang. Tapi akak totap nak share macamana akak buat. Haha

Rupanya mungkin idaklah lawa mana tapi rasanya ok laa. Puas hati makan.

Yang penting sekejapan sangat nak buatnya. Bahan pun tak banyak. Zass zass siap.

Nah resipi, kalau sapa rasa nak coba.


Nugget Ayam Homemade


Bahan-bahan:

Filet ayam, 3-4 keping
Telur, 2 biji
Herba Itali, 1/2 sudu besar
Garam, 1 sudu teh
Serbuk roti golden orange, 1/2 peket

Cara buat:

- Hiris filet ayam ikut saiz yang u ols suka
- Tabur herba Itali dan garam, gaul rata
- Pecahkan telur, gaul dengan ayam, perap kejap dalam 30 minit ke 1 jam
- Panaskan minyak, agak cukup la nak goreng 5 ke 6 ketul ayam
- Tuang serbuk roti dalam pinggan atau dulang
- Ambik ayam, golekkan atas serbuk roti sampai fully coated
- Gorengkan sampai jadi kaler keemasan, lepas tu dah boleh angkat dan tos
- Cicah dengan sos cili Thai


Nota:
1. Akak tak cincang filet ayam sebab nak cepat. Kalau u ols ada masa, boleh cincang filet ayam dan masukkan sayur. 
2. Goreng nugget sekejap saja dalam 4-5 minit gitu. Guna api sederhana. Elok nampak garing dan warna keemasan dah boleh angkat. Rangup di luar, lembut dan berjus di dalam. Kalau lama sangat goreng, nugget jadi keras dan kering.
3. Serbuk roti pilih jenis golden orange, jenama Meriah. Nampak cantik. Hehe

Selamat mencuba!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...