Showing posts with label bangun awal. Show all posts
Showing posts with label bangun awal. Show all posts

9 Tabiat Pagi Orang yang Berjaya

Teks: Zaila Hafni

Assalam & Selamat pagi!

Berpagi-pagian mencari rezeki 

Orang yang berjaya dalam hidup mesti ada tabiat pagi yang dilakukan setiap hari untuk memastikan hidupnya terus berjaya.

Jom tengok apa tabiat yang orang berjaya lakukan setiap pagi untuk memastikan kelancaran sepanjang hari.

Tabiat #1 - Bangun Sangat Awal

Kita digalakkan bangun awal untuk buat solat tahajud, taubat dan lain-lain. Bila bangun awal, kita tak rushing sangat untuk kerja seterusnya. Beberapa bulan ni saya cuba bangun seawal 4.30 pagi, selewatnya 5.45 pagi. Alhamdulillah ada banyak perkara boleh siap sebelum anak-anak bangun. Cuba bangun 15 minit awal daripada waktu yang anda biasa bangun. Tambahkan lagi 15 minit awal untuk hari seterusnya. Amalkan selama 21 hari. Insya Allah.

Tabiat #2 - Membakar Kalori

Bersenam ringan atau buat apa-apa aktiviti fizikal. Boleh menyegarkan tubuh. Kalau yang suri rumah tu, boleh buat kerja rumah macam menyapu ke. Buat senaman ringkas pun boleh.

Tabiat #3 - Dengar Motivasi

Manfaatkan 30 minit untuk dengar motivasi atau perkara yang mampu buat anda bersemangat. Dengar zikir atau bacaan Al Quran pun bagus. Motivasi perlu diperbaharui setiap hari.

Tabiat #4 - Tulis Jurnal Kesyukuran

Perhatikan hidup anda dan tulis 1 perkara yang anda syukuri. Tak kisahlah walaupun perkara kecil. Dengan bersyukur, hidup lebih tenang dan anda akan tempuhi hari dengan lebih matang dan kurang stres.

Tabiat #5 - Jawab Soalan Ini Setiap Pagi

"Jika hari ini hari terakhirku, apa aku akan buat?"

Pasti kita akan buat sesuatu yang terbaik, ye tak. Kita tak tahu sama ada kita akan hadapi lagi hari esok, atau tidak. Kalau perlu berubah, berubahlah. Cuba sesuatu yang baru.

Tabiat #6 - Lakukan Tugas yang Paling Sukar Dahulu

Anda tentukan tugas anda, dan tahap kesukarannya. Buat yang susah dulu sampai siap kemudian teruskan tugas yang lain. Kalau tak anda dah kurang tenaga dan semangat nak lakukan bila menjelang petang.

Tabiat #7 - Rancang Strategi

Gunakan 10 minit untuk rancang dan visualkan matlamat anda hari ini, dan senaraikan tugas yang perlu disiapkan. Buat master checklist pun boleh. Waktu pagi sangat sesuai untuk biasakan diri dengan tabiat ini sebab kita lebih bertenaga dan fokus di waktu pagi.

Tabiat #8 - Meditasi

Bertenang. Baca Al Quran pun bagus. Tak perlu lama. Kalau dapat 2 muka surat pun ok.

Tabiat #9 - Peluk Anak-Anak

Bagi yang ada anak, boleh peluk anak. Masa ini kita masih tenang dan kurang stres. Kurang kebarangkalian nak marah-marah anak. Anak juga boleh menenangkan dan bagi mood ceria untuk anda teruskan hari anda. Peluk dan cium anak selepas bangun tidur.

Begitulah 9 tabiat yang boleh dilakukan sama seperti orang yang telah pun berjaya.

Tabiat yang baik perlu dilatih dan dibiasakan. Insya Allah.

Semoga kita semua dimurahkan rezeki berpagi-pagian hari ini!

Salam sayang,
Zaila

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...