Showing posts with label ostematrix. Show all posts
Showing posts with label ostematrix. Show all posts

Elak Rebah, Kekal Gagah di Trimester 3

Teks: Zaila Hafni

Sekuat mana saya tahan rasa letih + penat + mengantuk saya ni, kadangkala saya terpaksa akur juga yang sebenarnya badan saya perlu rehat.

Dengan perut yang dah makin ke depan, jalan pun tak boleh nak laju-laju dan cepat mengah -- perubahan fizikal yang nak ingatkan saya yang saya tak boleh nak bergerak macam sebelum-sebelum ini.

Sekarang, nak drive pun rasa betapa penat, lagi mengadap kerja-kerja yang sama setiap hari yang harus saya bereskan sebelum saya bersalin.

Bila saya Google tadi sebab saya rasa mengantuk dan letih sangat ni, barulah faham yang simptom begini lazimnya muncul semasa trimester 1 (memang keletihan melampau waktu itu) dan stabil semasa trimester 2 dan kembali pada trimester 3.

Ye saya dalam trimester 3 dan dah tak lama dah nak bersalin (semoga Allah mudahkan urusan bersalin saya kali ni).

Kalau saya baring ni, memang confirm terus lena. Hehe.

Saya kan jual vitamin, takkan letih jugak kot?

Ye, saya memang jual vitamin untuk ibu mengandung, bagi cergas, tak mengantuk ni...dan saya rasa saya masih bertahan ni pun sebab saya makan vitamin nih laaa (sedikit sebanyak membantu). Kalau tak, saya rasa saya lagi lemau daripada ni. Silap-silap dah collapse awal lagi dah.

Bila sampai ke penghujung ni, maklum la banyak benda perlu settle, banyak benda perlu fikir, kadang-kadang tu rasa nak meletup juga. Tapi bila ada kekurangan dalam pemakanan kita, yang kita tampung dengan vitamin, insha Allah tekanan tu berkurang. Atau, kita dapat hadapi semua tu dengan baik dan tenang.

Konsisten je ambik multivitamin, pil kalsium, B Complex - insha Allah.

Selain berdoa pada Allah - amalan rohaniah tak boleh tinggal. Untung ada mentor dan kawan-kawan yang selalu ingatkan. Manusia lupa.

Semoga saya akan terus tenang untuk selesaikan apa yang tertunggak ini, dan mampu berehat lebih sikit sebelum bersalin. Doakan la ye.

Jangan nanti suami saya pelik pulak awat bini dok cium tangan berkali-kali. Nak rasa ketenangan, bang. Haha.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...